Gelezen in februari – Verbeelding Bookchallenge 2017

Er werden maar 2 boeken gelezen. Vijf dagen Wenen zorgde er voor dat ik nog geen 100 bladzijden las toen ik op reis was. Na Wenen heb ik wel een inhaalbeweging gedaan en zo kom ik op 864 gelezen bladzijden in februari. Het aantal gelezen bladzijden vind ik nog zo slecht niet. Ja, ik ben zo’n freak die elke dag bijhoudt hoeveel bladzijden ze gelezen heeft.

Harry Potter & de Vuurbreker – J.K. Rowling

img_2002

Harry kan niet wachten tot hij terug mag naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, om aan zijn vierde schooljaar te beginnen. Maar voor het zover is, wordt hij door de familie Wemel op spectaculaire wijze bij de Duffelingen opgehaald, om mee te gaan naar de finale van het WK Zwerkbal! Harry weet dan nog niet dat er dat jaar op Zweinstein een nog groter en spannender evenement zal plaatsvinden. Ondanks alle opwinding en magische gebeurtenissen, probeert hij zich toch op zijn lessen te concentreren. Ondertussen zijn er allerlei tekenen die er op wijzen dat Voldemort, met behulp van Duistere tovenaars, weer aan kracht begint te winnen. De angst dat Hij Die Niet Genoemd Mag Worden opnieuw zal toeslaan, wordt steeds groter…

De verhaallijn was spannender dan de vorige drie delen. Ik vind het steeds beter worden. Hopelijk blijven de volgende 3 boeken boeien. Dit keer was het boek minder gericht op de lessen die gevolgd worden op Zweinstein (Hogwarts) maar op een toernooi. Het is luchtige literatuur en dat mag eens zo nu en dan. Ik wou eerst een aantal andere boeken lezen vooraleer ik aan het vijfde deel begon, maar ik wil weten wat er nog allemaal gaat gebeuren.

Dit boek kan meetellen voor puntje 25: een boek dat je leende van een vriendin of een mede Verbeelding Book Club lid. Ik heb het boek geleend van een vriendin.

De bekeerlinge – Stefan Hertmans

img_1926

In een klein dorp in de Provence wordt sinds mensenheugenis over een Jodenvervolging en een verborgen schat gesproken. Aan het einde van de negentiende eeuw vindt men in een synagoge in Caïro een hoeveelheid opzienbarende joodse documenten. Stefan Hertmans ontdekt de sporen van een voorname christelijke jonkvrouw uit de elfde eeuw, die haar leven vergooide uit liefde voor een joodse jongen. Hij gaat letterlijk achter deze vrouw aan, die samen met haar verboden liefde op de vlucht slaat en een duizelingwekkende tocht aflegt, opgejaagd door alles en iedereen.
Stefan Hertmans baseerde zich voor De bekeerlinge op historische bronnen. Dat brengt hem in een chaotische wereld van passie, haat, liefde en dood, en voert hem uiteindelijk van Caïro terug naar het kleine Provençaalse dorp, waar hij sinds decennia thuis is.

Net als bij Oorlog en Terpentijn is het een afwisseling tussen feiten en fictie. Aan de hand van documenten uit de Middeleeuwen gaat de schrijver op zoek naar het verhaal achter het document. Hij vertelt op boeiende manier hoe het zou kunnen geweest zijn. Een boek dat me enorm aansprak omwille van voorgaande zin. Ik hou van geschiedenis en vraag me vaak af hoe het moet geweest zijn. Bovendien gaat het over een verboden liefde en daar heb ik een zwak voor 🙂 Een christenmeisje wordt verliefd op een jodenjongen en samen besluiten ze om te vluchten. Ik vond het een prachtig boek. Een aanrader!

Dit boek laat ik mee tellen voor puntje 16: een boek over reizen of waarin een reis een belangrijke rol speelt. Ze gaan niet écht op reis zoals wij tegenwoordig op reis gaan maar de reis die ze al vluchtend afleggen wordt beschreven.

07-bookchallenge

  1. Een boek met meer dan 700 pagina’s (ieder jaar een beetje meer)
  2. Een boek met minder dan 200 pagina’s (om het voorgaande puntje te compenseren)
  3. Een boek geschreven door meerdere auteurs
  4. Een boek geschreven door iemand die jonger is dan jou
  5. Een waarvan er wereldwijd minstens 100.000 exemplaren werden verkocht
  6. Een self published boek (een boek dat niet werd uitgegeven bij een grote uitgeverij, maar zelf door de auteur werd uitgegeven. Ik heb nooit gezegd dat deze challenge makkelijk ging zijn. 😉 )
  7. Een boek gepubliceerd in 2017
  8. Een boek geschreven door een celebrity (filmster, muzikant,…)
  9. Een boek met een titel die meer dan vier woorden telt (want er gaat niets boven een boek met een lange titel)
  10. Een boek met een titel die bestaat uit één woord
  11. Een boek met een kleur in de titel
  12. Een boek met een nummer in de titel
  13. Een boek met een illustratie op de cover
  14. Een non-fictie boek
  15. Een boek over boeken of waarin boeken een belangrijke rol spelen: De man die werk vond – Herman Brusselmans
  16. Een boek over reizen of waarin een reis een belangrijke rol speelt (roadtrip, wandeltocht,…): De bekeerlinge – Stefan Hertmans
  17. Een boek over muziek of waarin muziek een belangrijke rol speelt
  18. Een boek waarin één van de seizoenen centraal staat
  19. Een boek waarin meerdere generaties van één familie aan bod komen: wat vooraf ging – Diane Broeckhoven
  20. Een boek gepubliceerd voor je geboren werd
  21. Een boek dat je al een keertje las
  22. Een ver-van-je-bed-boek oftewel een boek dat zich aan de andere kant van de wereld afspeelt
  23. Een boek dat zich afspeelt in een land waar je al een keertje op reis bent geweest
  24. Een boek uit de bibliotheek
  25. Een boek dat je leende van een vriend(in) of een mede Verbeelding Book Club lid: Harry Potter en de Vuurbreker – J.K. Rowling
  26. Een boek met een vleugje magie erin (full on fantasy of magisch realisme): Harry Potter en de gevange van Azkaban – J.K. Rowling
  27. Een boek dat je ooit op school moest lezen om te zien wat je er nu van denkt of om het eindelijk te lezen omdat je het toen niet las
  28. Een boek dat iedereen en z’n moeder al heeft gelezen, behalve jij
  29. Een boek dat in ergens ter wereld op de verbannen lijst staat
  30. Een eerste deel in een reeks

Wat hebben jullie gelezen in februari?

3 gedachten over “Gelezen in februari – Verbeelding Bookchallenge 2017

  1. resaarcle

    Ik eit weer wat vaker op de bus en dan kunnen files of vertragingen me weinig schelen want dan zit ik verscholen in Here I Am van Jonathan Safran Foer. Goed goed boek. Als je nog eens eentje in de aard van nr 15 zoekt: Salamander! Ik ben spijtig genoeg wel de schrijver vergeten…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

