Ik ben een randgeval

Ik hou nogal van testjes en vraagjes oplossen. En aangezien ik nogal vaak nadenk over wie ik ben en wat ik wil, begon ik te lezen over het persoonlijkheidstype INFJ. Dus deed ik ook eens de psychologische MBTI-persoonlijkheidstest. Deze test zegt dat er 16 persoonlijkheden zijn. Toen ik de test in het Engels deed, behoorde ik tot het type INFJ. Wanneer ik de test in het Nederlands deed, kwam ik uit bij INFP. Mijn Engels is niet zo denderend, dus hier en daar had ik iets misbegrepen. Het is ook niet zo gek dat ik uit kwam bij twee types want de P telde mee voor 53%, want dus wil zeggen dat ik 47% J ben. Dus ik zit op het randje 🙂 Ik herken mezelf in beide types.

Eigenschappen van een INFJ: diplomatie, teamspirit, empathie, weetgierigheid, openheid, zelfdiscipline, behulpzaamheid, inzet, vasthoudendheid, grondigheid, voorzichtigheid, verantwoordelijkheidsgevoel, idealisme, leiderschapsacceptatie

Eigenschappen van een INFP: mensenkennis, empathie, tolerantie, openheid, behulpzaamheid, diepzinnigheid, oprechtheid, altruïsme, risicobereidheid, onafhankelijkheid, voorzichtigheid, idealisme, flexibiliteit

Nu mensen zijn niet zo in vakjes in te delen en het is allemaal niet zo zwart/wit. Waardoor ik dus ook aanleun bij twee persoonlijkheden. Iedereen is uniek maar sommige mensen gelijken wel op elkaar en er is wel een lijn te trekken. Maar het is niet het één of het ander. Als ik dan de I bekijk, dan was ik volgens het testje 100% introvert. En ik herken me dan ook heel sterk in de definitie van introvert.

Nu wat betekenen al die letterkes…

I of E: hier word je onderverdeeld of je introvert of extravert bent

N of S: dit bepaalt hoe je informatie opneemt. Neem je informatie op uit je directe en waarneembare omgeving of leg je verbanden met eerder opgedane kennis en ervaring.

F of T: neem je beslissingen op basis van je intuïtie of op basis van logica

J of P: ga je gestructureerd te werk of ben je flexibel en spontaan ingesteld en laat je de dingen op je afkomen.

Hier kun je de test doen, ik ben benieuwd naar jullie persoonlijkheid.

14 gedachten over “Ik ben een randgeval

  1. Sabine

    Wat eng dit! Het klopt gewoon precies!! Ik ben een ISFJ-type. De beschrijving klopt gewoon exact, zo staat er dat deze types vaak in wetenschappelijk onderzoek zitten (ik ook!!) en dat ze ondanks uitstelgedrag de klus altijd geklaard krijgen (hallo!! klopt precies!). Uitstekende geheugen om kleine dingetjes van mensen en hun leven te onthouden: echt dat kán ik zó goed!! Geweldige test, ga ik even opslaan 😀

    Like

  2. Le petit requin

    Hmm, als ik de Engelse en Nederlandse testen samen leg, ben ik blijkbaar schizofreen 😉
    Een paar jaar geleden was ik een ENTJ, een aantal maand geleden deed ik de test (beide keren de Engelse) nog eens opnieuw en was ik een INTJ. Niet onlogisch, want ik was sowieso maar net meer E dan I en ik had ook al gemerkt dat mijn introverte kant meer naar voren kwam. Al was het wel bizar dat het nu niet net een beetje meer overhelde naar I, maar héél sterk.
    Nu heb ik de test nog eens gedaan, dit keer in het Nederlands, en dan blijk ik een ISTJ te zijn, weer net anders dus. Ik kan mij wel meer vinden in de beschrijving van N, dus de Engelse uitslag klinkt logischer, maar zoals jij op het randje tussen P en J zit, zit ik blijkbaar op het randje van S en N, dus ’t is niet abnormaal dat de beide als uitslag kunnen. De beschrijvingen van de types vind ik soms heel erg van toepassing, maar soms kan ik er mij ook totaal niet in vinden. Nu ja, die zijn ook geschreven voor de extremen binnen die types waarschijnlijk 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. loesjezaakjes Berichtauteur

      Absoluut, het is ook weer in vakjes steken zo’n test. Het voordeel vind ik wel dat het in procentjes uitgedrukt is, zo had ik iemand die bijna op alles net iets meer dan 50% scoorde… bv de I was 53%, dan is dat niet echt een introvert meer… terwijl dat bij mij heel duidelijk 100% was. Ik herken mij en anderen herkennen mij heel sterk in beide INFJ en INFP. Maar ik voel mezelf net iets meer INFJ. 🙂

      Liked by 1 persoon

  3. fiekefatjerietjes

    Bedankt om dit te delen! Ik heb de test nu ook eens gedaan en ben ISFJ. Bij héél veel vragen twijfelde ik absoluut niet. In de omschrijving kan ik me ook volledig vinden. Best wel confronterend ook, maar ook leuk om te weten dat ik mezelf ondertussen goed ken 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Billy

    ik heb indertijd zoveel van die pyschologische testen moeten doen (bij het solliciteren), dat ik er een beetje de buik van vol heb…
    Bedankt voor je reactie op mijn blog, altijd welkom Sofie!

    Liked by 1 persoon

  5. Pingback: Ik ben een randgeval #2 + verklaringen | Loesje Zaakjes

  6. Pingback: Waarom de MBTI-persoonlijkheidtest moeilijk is… | Loesje Zaakjes

Geef een reactie

