Ik ben een randgeval #2 + verklaringen

Zoals jullie weten, ben ik enorm geïnteresseerd in persoonlijkheden, meer bepaald de MBTI-test. Op Pinterest zoek ik af en toe pins op over INFJ (advocaat) omdat ik me het meest herken in de INFJ. Ik blogde hier al eens over, dat ik me ook herken in de INFP (bemiddelaar). Maar door er meer over te lezen, pas ik beter in het vakje INFJ.

Toch voelde ik me niet altijd volledig een INFJ, maar ook geen INFP. Ik was vorige week aan het zoeken naar welk type bij wie hoort. En ik kwam toevallig een test tegen waar je kon meten of je INTJ (architect) of INFJ was… Ik kwam ooit eens INTJ uit en nu bleek dat ik 51% INFJ en 49% INTJ ben. Het grote verschil is dat een INFJ beslissingen neemt op basis van gevoel en intuïtie terwijl een INTJ vooral beslissingen neemt op basis van logica.

Op Pinterest kwam ik veel INTJ-eye-openers tegen en het verklaart voor mij heel veel.

  • het verklaart waarom ik koppig ben
  • het verklaart waarom ik volgens sommige mensen die me niet kennen arrogant overkom
  • het verklaart mijn voorliefde voor de badguys/-girls
  • het verklaart waarom ik goed ben in wetenschappen en het interessant vindt
  • het verklaart waarom ik overal een logische of wetenschappelijke verklaring wil vooraleer ik iets voor waar aanneem. Bv. mediteren werkt echt omdat het ook wetenschappelijk bewezen is
  • het verklaart waarom ik niet graag knuffel of niet snel mensen ga aanraken
  • het verklaart waarom ik me in bepaalde situaties niet weet hoe te gedragen
  • het verklaart waarom ik me afstandelijk kan opstellen
  • het verklaart waarom ik blokkeer als ik merk dat mensen me gebruiken of van me profiteren of niet oprecht zijn (en dat voel ik dan weer heel snel aan omdat ik een INFJ ben)

Wat ik ook terug vond en heel herkenbaar was, is dat ik als kind altijd ziek werd als ik naar een feestje moest. En wanneer een vriendinnetje kwam spelen, vroeg ik na een uur aan mijn moeder of ze het vriendinnetje terug naar huis wou brengen.

Iedereen zal zich wel in een paar puntjes herkennen maar voor mij zijn het heel overduidelijke herkenningen.

Wat vinden jullie interessant?

29 gedachten over “Ik ben een randgeval #2 + verklaringen

  1. Evi

    Ik vind zo een testen erg boeiend. Nu is het alweer even geleden dat ik er nog eens eentje heb ingevuld maar ga dat binnenkort wel nog eens doen. Ik wist wel niet dat je op Pinterest er zoveel over kan vinden dus thx voor de tips 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Mel

    Het is boeiend om de test eens in jouw naam te laten invullen door iemand die je goed kent. Toen ik mijn ouders zei dat ik INTJ was (zelfde profiel als mijn vader), geloofden ze het niet. Ze deden de test in mijn naam en kwamen iets heel anders uit, een type dat veel meer zorgend was. Gek hoe anderen je anders inschatten! Als manlief de test voor mij invult, komt hij wel op INTJ, en omgekeerd kom ik ook op zijn profiel ESFP. Opvallend is wel dat wij exact tegenovergesteld zijn van elkaar 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. pizzapartyfridaynight

    Ik vind dat ook héél interessant om zo’n testen te doen en mezelf te herkennen in quotes die ik dan opzoek op Pinterest 🙂 Ik heb de test ook een aantal jaren geleden gedaan en toen kwam ik te weten dat ik een ISFJ ben. Soms denk ik dat ik ‘m nog eens opnieuw wil doen om te zien of ik veranderd ben 😛

    Liked by 1 persoon

      1. loesjezaakjes Berichtauteur

        Ik denk dat de mens in zo’n test niet veel veranderd, ik denk dat een introvert geen extravert zal worden, tenzij je op alles rond de 50% scoort, dan kan het inderdaad wisselen

        Like

  4. Pingback: Linkjesliefde #1 | Fiekefatjerietjes

  5. goannelies

    Ik kom meest ENFJ ooit, ook al eens INFJ. Ik zit dus ergens op het randje van introvert-extravert, maar ik weet van mezelf wel dat ik een introvert ben. Alleen hanteert de test een beetje een andere definitie denk ik waardoor ik steeds extravert uitkom. NFJ ben ik wel volledig. Ik vind zo’n testen boeiend, heb er ook al een paar keer over geschreven, je leert er meestal wel uit. Maar ik laat mezelf er ook weer niet te veel door leiden.

    Liked by 1 persoon

    1. loesjezaakjes Berichtauteur

      Introvert wordt vaak aan verlegen gelinkt maar dat is niet correct, je hebt ook verlegen extraverten. Introvert is nood aan alleen zijn en daar energie uithalen, extraverten halen energie uit mensen.
      Uiteindelijk is iedereen anders en zijn het vakjes die niet altijd zwart-wit zijn 🙂

      Liked by 1 persoon

  6. Hilde

    Een meer uitgebreide reactie deze keer. Interessant… om jou op deze manier weer een beetje beter te leren kennen. Ik herken veel van wat je schrijft. Als HSP dien ik voorzichtig te zijn voor de ‘bad guys en girls’. Daar heb ik intussen al veel in bijgeleerd. Ik bijt nu sneller van me af wat ook wel eens – geheel onterecht – overkomt als ben ik ‘een harde’ of ‘gevoelloze’. Wel integendeel, ik ben heel gevoelig en bouw dan een schild om me af te schermen… Zelfbehoud en zelfzorg zijn zo belangrijk…

    Like

  7. Pingback: Waarom de MBTI-persoonlijkheidtest moeilijk is… | Loesje Zaakjes

Geef een reactie

