Hoe ik omga met mijn angsten…

Ondertussen voel ik me weer heel wat beter en kan ik alles weer wat loslaten. Dat heeft deels te maken met het feit dat ik thuis werk, maar maandag moest ik naar kantoor voor een meeting en ik had er tegen alle verwachtingen in geen last van. Ook achteraf niet.

In augustus las ik The Anxiety Solution van Chloë Brotheridge. Ook al ken ik al heel veel over dergelijke onderwerpen, het kan nooit kwaad om dingen eens te herlezen. En je steekt altijd wel iets nieuws op. Vaak haal ik ook troost bij de website van SoChicken.

Ik had toen een heus plan opgesteld. Omdat je eigenlijk zo nog meer op je to-do-list zet, heb ik het niet al te lang volgehouden. Ik probeerde dagelijks een half uurtje Yoga te doen, dit deed ik via het YouTube-kanaal van Yoga with Adrienne. Dat vond ik nochtans zeer leuk om te doen en ik zou het toch weer moeten oppikken.

Op het moment dat ik me angstig voel, heb ik de neiging om te gaan scrollen op instagram. Het verzet je gedachten maar eigenlijk voel je je er niet beter door. Het vergde veel moed en kracht om mijn gsm weg te leggen en iets anders te gaan doen. Maar het hielp wel.

Vaak probeerde ik tot het natuurgebiedje te gaan om daar even op een bankje te gaan zitten en mijn gedachten de vrije loop te laten.

Ik pikte het weer op om mijn 2 scherm-vrije avonden in te lassen. En daar geniet ik nog altijd van. Ik vind het heerlijk om niet meer steeds naar die dekselse gsm te grijpen. Sowieso vallen elke avond om 22u mijn apps uit en heb ik terug de discipline om niet stiekem toch even te gaan piepen. Ik had wat schrik dat ik tijdens angstige momenten met mijn gedachten geen blijf zou weten, maar het viel heel goed mee. En het was beter om even met mijn angsten te gaan zitten in plaats van ze weg te drukken met instagram en consoorten.

Ook wilde ik weer gaan mediteren maar dat was nog een grotere fail dan de Yoga. Het bleef bij enkele keren. En toch wil ik dat weer gaan oppikken, je hoort en leest er zoveel goeds over.

Wat ik ook probeer te doen, is om alles trager te gaan doen. Ik kan soms door het huis stappen alsof er iemand achter mij zit. Ik probeer me hiervan bewust te zijn en dan gewoon te stappen. Dit mag ik trouwens ook gaan toepassen wanneer ik de windhonden uitlaat, al vinden ze nu al dat ik wandel als een schildpad.

En last but not least! Mijn gedachten proberen sturen. Dat is een hele moeilijke en ik moet er nog heel veel in oefenen. Maar ik probeerde bij een angstige gedachte, tegen mezelf te zeggen ‘en dat is ok’. Dus: oh, nee nu gaan ze dit van me denken. En dat is ok. Of: nu gaan ze me haten. En dat is ok.

Hoe gaan jullie om met angsten of depressieve gevoelens?

26 gedachten over “Hoe ik omga met mijn angsten…

  1. zwartraafje

    Zo blij om te horen dat het ondertussen al wat beter gaat. Gek hoeveel verschil sommige zaken kunnen maken hé. Wat jij hebt met ‘En dat is ok’ doe ik al een tijdje wanneer ik denk “Ik moet nog …”. Dan stel ik mezelf altijd de vraag of dat echt moet of dat ik niet evengoed “Ik kan nog …” zou kunnen zeggen en vaak lijkt iets dan minder dringend en laat ik het rustig liggen tot wanneer het me wel goed uitkomt. Misschien moet ik dus die “En dat is ok” ook eens gaan proberen om wat meer zelfvertrouwen te krijgen wanneer ik weer over van alles begin te twijfelen.

    Geliked door 1 persoon

  2. fiekefatjerietjes

    Of ik echt angsten heb weet ik niet zo goed, maar de voorbije maanden heb ik wel regelmatig last van hyperventilatie en paniekaanvallen. Zoals jij schrijft, doet het digitale er niet altijd goed aan. Ik probeer me af te zonderen met boeken, en ook wandelen in de natuur helpt. Een grote hulp voor mij is stilte en alleen zijn, om mijn hoofd tot rust te laten komen. En schrijven, dat helpt ook heel goed!
    Zorg goed voor jezelf! Ik vind het moedig dat je zo open durft schrijven over je angsten!

    Geliked door 1 persoon

  3. Naomi

    Mooie stappen heb je gezet. En dat van die telefoon om je gedachten af te leiden is zó herkenbaar. Terwijl het inderdaad niet helpt, maar een telefoon pakken is zoveel makkelijker dan bijvoorbeeld een boek lezen of naar buiten gaan op zo’n moment… Fijn dat het nu weer wat beter met je gaat!

    Geliked door 1 persoon

  4. iliveformydreams.com

    Wat fijn te horen dat het wat beter gaat en je er ook echt bewust mee bezig bent. Ik denk dat dit al vaak de eerste stap ik. Zorgen voor jezelf, slow down en echt eventjes in het moment zitten. Mediteren heb ik ook weer opgepakt en voelt fijn. Nu wil ik het sporten weer een stukje in gaan passen in het dagelijks leven. Juist omdat ik me erna een stukje fijner voel. Deze week mee beginnen.

    Toi toi toi voor de nieuwe week!

    Geliked door 1 persoon

  5. josiesstories

    Super dat het beter gaat en dat die vergadering niet echt impact had op je gemoed! Lijkt me ook wel slim dat dingen niet de zoveelste to do worden en zo meer stress geven dan ontspanning, dat ervaar ik soms ook wel. langs de andere kant kunnen die to do’s dan soms wel erg deugd doen en heeft een mens al eens een zetje nodig. Niet simpel. Maar je lijkt dat prima aan te pakken.

    Geliked door 1 persoon

  6. GoAnnelies - In Another Era

    Ik herken super hard wat je zegt. De schrik op offline te gaan en dan geconfronteerd te worden met je gedachten dus blijf je maar scrollen of tv kijken. Ik merk op angstige dagen meteen dat ik minder of niet lees. Net om die reden. Ik probeer dan toch een boek op te pakken, omdat het tot rust brengt en toch ook wel afleidt want je bent bezig met een verhaal. Het blijft een zoektocht waar geen gouden oplossing voor is vrees ik. Maar mooi om te lezen dat je je beter voelt!

    Geliked door 1 persoon

  7. Hilde

    Het zijn rare tijden hé Sofie. Zo beu dat je hiermee te kampen hebt. Ik herken dat wel van IG en dat dat een mens geen sikkepit vooruit helpt, sociale media over het algemeen niet vind ik. Schermvrije weekends dat heb ik in het verleden ook al eens toegepast, wat heb ik toen een enorme rust ervaren! Binnenkort ga ik er eens over bloggen, over m’n aanpak. Vele mensen – en zeker HSP-ers – hebben het heel erg lastig in deze tijden.

    Geliked door 1 persoon

  8. Le petit requin

    Haha, “Ik kan soms door het huis stappen alsof er iemand achter mij zit.” 🙂 Ik zou er eens op moeten letten of ik dat thuis ook doe, maar onderweg heb ik inderdaad ook altijd een stevige tred.
    Ik herken eigenlijk wel veel in wat je schrijft: online afleiding zoeken als je angst wilt vermijden of die hele waslijst aan nieuwe dingen tegelijk willen veranderen, wat natuurlijk helemaal niet realistisch is. Yoga lukt bij mij nu beter, omdat ik een cursus doe (gaat nu online door). Is op zich maar één keer per week, terwijl ik in een ideale wereld elke twee dagen yoga doe ofzo, maar zo zit er wel enige regelmaat in tegenover vroeger toen ik soms maanden supervaak yoga deed en dan weer maanden helemaal niets. Misschien kan zoiets jou ook helpen? Al is het nu natuurlijk een lastige periode om zo’n dingen te starten…

    Geliked door 1 persoon

  9. Tamara

    Leuk om dit te lezen en hoe je ermee omgaat. Ik denk dat je echt goed bezig bent. Twee schermvrije avonden lijken me ook zo’n zegen, hier lukt het echt niet, ook al probeer ik af en toe. Ik herken ook de yoga/meditatie poging. Nu krijg ik weer meteen zin in yoga met Adrienne!

    Geliked door 1 persoon

  10. Leen

    Van mediteren en yoga krijg ik op de ergste momenten net meer stress… Wellicht zoiets van “het zou moeten helpen, waarom helpt het niet, enz”. Terwijl idd, je leest er zoveel goeds over. Maar dan denk ik: niet te hard aan tillen, er is geen wondermiddel dat voor iedereen werkt. Goed dat je toch bepaalde dingen hebt die voor jou wél werken!

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s