Re-fruit

Onlangs vertelde mijn buurvrouw over een project hier in de Vlaamse Ardennen dat Re-fruit heet. Een project waarbij fruit en groenten die er vreemd uitzien gered worden en verkocht worden. Vreemd uitziende groenten kunnen in de winkel niet verkocht worden en zo krijgen de boeren toch nog geld voor hun ‘mislukte’ groenten. De smaak blijft hetzelfde dus zonde om ze weg te gooien.

Hoe het werkt? Voor donderdagavond 19 uur maak je je bestelling en op zaterdag kun je je groenten en fruit gaan afhalen. Ik heb geen idee wat de prijzen zijn in de winkel, maar ik vond het niet zoveel geld. En het meeste is zelfs biologisch.

Dit was wat ik besteld heb:
– koolrabi: 1 euro (het was een groot exemplaar)
– 1 kilo Elstar-appelen: 1 euro
– 1 komkommer: 0,75 euro
– 1 krop ijsbersla: 2 euro
Totaal: 4,75 euro

Ik vind het een handige aanvulling op mijn biologisch groentepakket en zo voorkom je dat perfect eetbare groenten zomaar weggegooid worden. Want we behoren tot 1 van de landen die het meeste voedsel verspilt.

En ik vond mijn groenten en appels er helemaal niet vreemd uitzien. Als dit al niet meer in de winkels verkocht mag worden dan zijn triestig bezig. Ofwel zit er in de pakketten ook ‘normale’ groenten omdat de vraag groter is dan het aanbod.


Kopen jullie soms vreemd uitziende groenten?

22 gedachten over “Re-fruit

  1. Samaja

    Aan die appeltjes zie ik alleszins niets verkeerd, misschien is het iets met de grootte? Want blijkbaar is dat ook belangrijk om in de winkel te belanden. Goed initiatief! Zo lokaal kopen, dat zit in de lift en maar goed ook.

    Liked by 1 persoon

      1. zwartraafje

        Wat jammer! Dan heb je net een leuk รฉn vooral positief iniatief in je buurt ontdekt en dan wordt het vervolgens al meteen stopgezet. Ik heb (denk ik alleszins) geen gelijkaardig project in onze buurt maar ik krijg gelukkig wel af en toe groenten uit de moestuin van mijn ouders of familieleden. Iets meer kuiswerk maar wel veel meer smaak in de plaats.

        Liked by 1 persoon

  2. Hilde

    Ik geef eerlijk toe dat ik nogal kieskeurig ben daarin. Appelen met een rotte plek…of andere…die zal ik toch niet zo gauw meenemen vrees ik. Toch ben ik ook tegen voedselverspilling. Hier thuis wordt dan weer weinig eten weggegooid, ik werk ook veel met kliekjes (overschot van de voorgaande dagen) ipv dit weg te gooien. Van overschot van groenten maak ik bijvoorbeeld een soepje, quiche enzovoort.

    Liked by 1 persoon

  3. Le petit requin

    Super initiatief, jammer dat ze er mee gestopt zijn ondertussen. Ik let er niet altijd op, maar als ik er aan denk, neem ik wel fruit en groenten mee die vb. al een klein deukje hebben opgelopen of dergelijke. Maar ja, dat is dan al in de winkel zelf, alle echt “rare” gevallen zijn er dan natuurlijk al uitgesorteerd (al vind ik wat je hier toont er nu eigenlijk ook niet echt raar uitzien ๐Ÿ™‚ ). Eens zoeken of er hier in de buurt zoiets bestaat!

    Liked by 1 persoon

  4. Leen

    Ik vind dat een fantastisch concept. Jammer te lezen dat het alweer werd stopgezet! Ik moet toegeven dat ik mezelf er hรฉรฉl vaak op betrap een gekneusd stuk groente of fruit snel weer terug te leggen in het rek, en te kiezen voor een gaver exemplaar. Uiteindelijk betaal je evenveel voor een perfect exemplaar, als voor een beschadigd dat dan wel even lekker zal zijn, maar waar je misschien een groot stuk van moet afsnijden en weggooien. Ik vatte al eens het idee op om als ‘uitdaging’ een week of zelfs een maand lang รฉnkel die kneusjes te kopen, er echt naar te zoeken en enkel die te kopen, maar ik kan mezelf er niet toe aanzetten. Stom he.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

