Negatieve hondenpraat #1

Soms, heel soms krijg ik eens negatieve commentaar op mijn honden. En ik weet beter maar toch blijft het soms in mijn hoofd malen. Eigenlijk is het nummer 2 al, vorig jaar had ik te maken met een boze buurtbewoner. Deze keer was het een koppel van zekere leeftijd.

Ik ben Nyrah aan het aanlijnen want ik kom aan een rustig straatje waar ook auto’s en fietsers mogen rijden. Ondertussen passeert er een motard en Mati is bang van moto’s en bromfietsen waardoor ze er naar springt en blaft maar ik had ze kort vast zodat ze niet ver kon springen, hoogstens haar poten een halve meter in de lucht. Mijn honden trekken en blaffen naar andere honden. Daar wil ik nog aan werken met een gedragstherapeut, al een geluk dat ze dat niet gezien heeft.

Ondertussen fietst er mij een koppel voorbij met hun elektrische fiets. Wanneer ze tientallen meters verderop zijn, hoor ik mevrouw tegen meneer roepen: ‘Ze kan nog geen weg met één hond, ze moet er dan nog drie hebben, en maar jongens toch!’ Ik heb nog geroepen waar ze zich eigenlijk mee moeit.

Beste mevrouw,

Ja, mijn honden zijn niet perfect. Hier en daar zitten er fouten in de opvoeding, twee honden er van hebben een verleden wat het moeilijker maakt om hen tot perfecte honden op te voeden. Als die perfecte honden al bestaan, want daar heb ik mijn twijfels over. Het zijn geen machines, net als wij ook maar mensen zijn. Mensen met fouten en gebreken. Zo zijn honden ook levende wezens die fouten maken. Bent u dan zo perfect zonder fouten die zicht altijd gedraagt zoals het hoort? Of is het door onzekerheid en kraakt u liever de andere mensen af zodat u zich beter voelt?

Nochtans krijg ik van iedereen te horen dat ik brave honden heb. Mijn buren vinden mijn honden lief en braaf. Als ik bij familie en vrienden op bezoek ga, vinden ze allemaal dat ik flinke honden heb. Honden met een eigen karakter en honden die niet perfect zijn, want ja ze maken eens een put of stelen een côte-à-l’os of… En ik kreeg zelfs het compliment van een vriendin dat ik de enige ben (die ze kent) met podenco’s die er controle over heeft en ze kan laten loslopen.

Omdat één hond op springt bij een motard, concludeert dat ik maar één hond zou mogen hebben. Dus mensen die een kind hebben met autisme, of een kind met een handicap… mogen die mensen dan ook maar één kind hebben? Als één kind van de drie onbeschoft is, zou je dan ook zeggen ‘ze moeten dan nog drie kinderen maken’?

Dus u velt een oordeel terwijl u één momentopname ziet van mijn honden terwijl ze anders best braaf zijn? U velt een oordeel zonder mij of mijn honden te kennen. En u hebt het lef om er een opmerking over te maken maar u bent te laf om het recht in mijn gezicht te doen zodat ik u geen weerwoord zou kunnen bieden. Wel beste mevrouw, ik hoop dat u eens verder leert kijken dan uw oogkleppen.

Liefs Loesje met drie ongemanierde honden.

15 gedachten over “Negatieve hondenpraat #1

  1. Mrs. Brubeck

    Mensen reageren dikwijls uit onwetendheid, dat praat het niet goed hé, maar echt…het negatieve beeld van hondeneigenaars dat wordt uitgesmeerd in de media…mensen weten niet beter!
    Het jammere van alles is dat de “slechte” baasjes die de hondendrol NIET opruimen, hun honden WEL tegen mensen laten opspringen, de boel verpesten voor baasjes zoals jij en ik.
    😦

    Liked by 1 persoon

  2. zwartraafje

    Wat jammer toch dat mensen soms zo snel klaarstaan met hun (negatieve) mening terwijl ze het hele verhaal niet kennen. Ik vraag me dan telkens af of het iemand gelukkig kan maken door op vrijwel alles kritiek te geven. Het lijkt me dat je daar net ongelukkiger van wordt maar misschien heb ik het wel helemaal mis wat dat betreft.

    Liked by 1 persoon

  3. Hilde

    Echt ergerlijk zeg! Zomaar een vooroordeel en meteen een interpretatie van een situatie zonder het fijne ervan te weten of zonder dat men jou ook maar kent. Wel, ik kan beamen (de medelezer hier moet weten dat ik zeker geen hondenheld ben): Sofie, jouw 3 honden zijn echt schatten van honden want ik heb het zelf al mogen ondervinden. Groot gelijk dat je het hier van je af komt schrijven. Dat lucht al eens op hé 😉 .

    Liked by 1 persoon

  4. Leen

    Waarschijnlijk is de perfecte hond voor haar zo’n handtasformaat dat ze in haar fietsmandje kan zetten… 🙂 Onze hond was ook een ongemanierd beest en believe me als ik dat zo lees was ze nog véél minder perfect dan jouw drie schatjes. Wij hadden er absoluut géén controle over bij het wandelen; onze armspieren vaarden er wel bij. En loslaten, no wayyyy, dan was ze weg. Enfin. Trek het u niet té hard aan hé.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

