Waarom ik het suikervrij vegan eten volhoud…

Sinds april 1998 eet ik vegetarisch. In het begin had ik het er moeilijk mee zo at ik nog eens spaghetti en een schelletje salami bij een vriendin omdat ik er zin in had. Jaren later had ik schrik dat ik niet gezond bezig was en besloot ik om terug vis te eten. Toen ik bij mijn toenmalige schoonmoeder was, had ze een zalmschotel gemaakt en at ik daar een kleine portie van. Maar meteen voelde ik me er niet goed bij en besloot ik om toch vegetariër te blijven.

Met suikervrij eten ben ik begonnen in augustus 2014. Ik had me verdiept in de voordelen van suikervrij eten en ik wou dat eens proberen. Ik las onder andere het boek ‘Zonder Suiker‘ van Anne Marie Reuzenaar. Ook moet ik toegeven, dat ik bang ben dat suiker ziek maakt, wat het gemakkelijker maakt om het vol te houden. Chemische zoetstoffen zoals aspartaam en maltitol, daar ben ik al helemaal bang van. Ook ben ik geen fan van Stevia, want dat wordt op chemische wijze wit gemaakt.

Thuis eet ik veganistisch, gewoon omdat ik het lekkerder vind. Wat dus geen enkel probleem is om het vol te houden. Ik ben niet zo verzot op melk, eieren en kaas. Ik eet het op maar ik heb daar nooit zin in. Buitenshuis eet ik het wel omdat het simpelweg eenvoudiger is om vegetarisch te eten in de plaats van vegan. Vroeger had ik een zwak voor koekjes waardoor ik niet veganistisch at. Maar doordat ik geen suiker meer eet, vallen ook de koekjes weg.

Ik weet ook dat je bijvoorbeeld een hartaanval kunt krijgen als je gezond eet. Er zijn mensen die gezond eten en toch op hun 40ste sterven. Maar dat zijn eerder uitzonderingen. De kans zit er altijd in maar die is een stuk kleiner als je gezond eet.

Hebben jullie al geprobeerd om suikervrij en veganistisch te eten?

36 gedachten over “Waarom ik het suikervrij vegan eten volhoud…

  1. fiekefatjerietjes

    Wauw, ik vind het ongelofelijk knap dat je dat volhoudt! Veggie/vegan vind ik niet zo moeilijk (toch niet thuis), maar consequent suikervrij is echt een opgave. Ik heb het een tijdje goed volgehouden, maar de laatste maanden is het vaak zo druk dat ik naar snelle snacks grijp (koekjes). Eigenlijk zou ik gewoon weer de knop om moeten draaien en kiezen voor fruit en dergelijke, maar ik fiets nu ook veel meer dus heb schrik dat ik niet meer genoeg energie binnen zal krijgen… Het blijft een moeilijk evenwicht! Wat eet jij zo allemaal als tussendoortje dan?

    Liked by 1 persoon

  2. Samaja

    Ik heb al moeite met evenwichtig en gezond eten, ik snoep net iets te vaak. Laat staan dat ik vegetarisch of veganistisch zou kunnen eten. Wel beperk ik het eten van vlees, dus eigenlijk eet ik wel regelmatig vegetarisch. Chapeau dat je zo gezond eet!

    Liked by 2 people

  3. leegschrift

    Ik neem zo min mogelijk suiker. Omdat ik er ziek van word. Ik vind zelf broodbeleg moeilijk met vegetarisch altijd, vooral als je dan ook geen ei of kaas meer doet. Dat doe ik dus wel. Maar ik zou het liever anders doen, dat wel.

    Liked by 1 persoon

      1. leegschrift

        Die zonneblooempittensmaakjes heb ik ook tijd genomen. Jaren. Ik heb nu wite raw tahin die is lekker. Appie heeft nu mr kitchen pindakaassoorten en ook zonder iets ofzo. Maar ik neem wel bio meestal zelf. Ik neem veel humuos. Gewoon uit een bakkie. Van allerlei smaken. Avocado’s zijn heel lekker en veel rauwkost als kan altijd variëren. Ik neem geitenkaas altijd wel. En ook weer omelet vaak eigenlijk.

        Liked by 1 persoon

  4. Mel

    Knap hoor, daar moet je karakter voor hebben 😉
    Ik hartje zuivel. Ik probeer het te beperken met plantaardige melk, maar kaas of eieren kan ik niet laten. Kan daar echt naar snakken, mijn lichaam vraagt er dan gewoon om.
    Onze maaltijden zijn grotendeels suikervrij omdat ik zelden iets bereid koop. Maar zwarte chocolade en zelfgebakken koekjes passeren wel regelmatig… Als je geen ‘verborgen suikers’ binnenkrijgt tijdens de maaltijd maakt dat al veel goed geloof ik. Uiteraard kan je beter naar fruit grijpen i.p.v. zoetigheid, dat doe ik nog te weinig momenteel. Werkpuntje 😉

    Liked by 2 people

  5. karlienvh

    Het lijkt mij allebei vreselijk moeilijk, eerlijk gezegd. Wat suiker, slechte vetten etc. betreft ben ik van de 80/20 strekking (80% van de tijd gezond eten en 20% je laten gaan met lekkere dingen die niet noodzakelijk gezond zijn) en ik wil wel vaker vegan of toch in ieder geval koemelkvrij eten omwille van het klimaat, maar zelfs één dag in de week vind ik al aartsmoeilijk, vooral boter mis ik dan echt (en wil ik ook niet vervangen door margarine, want dat heb ik om gezondheidsredenen wel al uit mijn dieet geschrapt, kunstmatige zoetstoffen mijd ik ook). En vis vind ik gewoon te lekker om volledig te laten, maar dan let ik er wel op dat die oké is met app van WWF.

    Liked by 1 persoon

  6. Lize

    Goed dat je dat kan volhouden!
    Ik heb al een lange “(di)eetgeschiedenis”. Als klein kind mocht ik niets van suiker eten en dat ging goed omdat mijn ouders dat onder controle hielden. Daarna liep het helemaal uit de hand om het zo maar te zeggen.
    Ik eet vegetarisch omdat ik dat lekkerder vind maar heb allerlei tekorten zoals ijzer, zink, vitaminen… dus als ik ergens anders ben eet ik wel vlees. Ik heb eens veganistisch gekookt maar persoonlijk vond ik dat niet zo lekker.

    Liked by 1 persoon

  7. Hilde

    Ik eet met heel veel afwisseling (= flexitarisch). Een goede vriendin van me is voor heel veel allergisch. Zij vindt het spijtig dat ze daardoor noodgedwongen zoveel moet laten en laat zich hierin ook professioneel begeleiden, om tekorten te vermijden. Over wat er zoal geschreven wordt, ben ik altijd alert van welke bron dit komt. Ik vraag dan meestal raad aan m’n huisarts of aan voedingsdekundigen die hiervoor de juiste opleiding hebben genoten. Ik kan me vooral goed vinden in de ‘nooit meer diëten’ filosofie.

    Liked by 1 persoon

  8. Sabine

    Wat goed dat je het zo goed volhoudt! Ik eet vegan, maar in Zuid-Amerika is het bijna onmogelijk om 100% vegan te eten. Er slipt dus weleens iets doorheen waar melk, kaas of eieren inzitten. Suikervrij ben ik niet bewust, maar ik eet sowieso weinig suiker. Ik heb het niet eens in huis. Soms een koekje of gebakje eet ik wel 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. pizzapartyfridaynight

    Chapeau, ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zou kunnen. Maar, als ik binnenkort weer apart woon met mijn vriend, zal ik waarschijnlijk wel weer glutenvrij eten aangezien hij coeliakie heeft. Natuurlijk is dat nog iets helemaal anders, maar suiker-, glutenvrij én vegan… dat zou ik echt niet kunnen.

    Liked by 1 persoon

  10. ilona

    Hallo, nu pas je blog ontdekt. Zelf probeer ik al 4 jaar suikervrij te eten en meer als anderhalf jaar veganistisch. Het veganistische vind ik persoonlijk makkelijker dan suikervrij. Ik kook en bak suikervrij maar een speculaasje (die zijn meestal vegan) gaat er zo nu en dan wel in. Ik koop ze zelf wel niet meer. Ook pure chocolade met koffie van de wereldwinkel of met zoute amandelen van Tony Chocolonely gaat er zo nu en dan gemakkelijk in.
    Brood eet ik meestal enkel in het weekend en ik maak bijna altijd zelf broodbeleg.

    Liked by 1 persoon

  11. Leen

    Hoeveel keer ik al heb geprobeerd om suikervrij te leven! De afkickverschijnselen zijn elke keer afschuwelijk. En een tijdje gaat het goed, voel ik me energieker, maar ik ben een emo-eter, dus zodra iets niet goed gaat, of ik voel me mentaal/fysiek slecht, grijp ik naar rommel (fastfood, snoep…) ook al wéét ik dat gezond eten beter is. Veel beter.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

