Menselijk oordeel

Gevoelig zijn is één ding, maar gevoelig zijn aan wat mensen mogelijks van je kunnen denken is een ander ding. Ik heb er soms moeite mee. Het heeft met perfectie te maken maar ook met onzekerheid. Ik wil dat iedereen me leuk, lief en aardig vindt. Maar ik ben ook bang om dingen fout te doen of iets verkeerd te zeggen.

Als ik geen antwoord krijg op een mail, dan kan ik er over piekeren of ik niks verkeerd gezegd heb. Misschien kwam dit of dat wel zus of zo over. Terwijl ze misschien geen tijd hadden om te antwoorden of mijn mail vergeten zijn.

Als mijn honden op wandeling blaffen en grommen naar een andere hond, dan denk ik meteen dat ze vinden dat ik mijn honden maar moet opvoeden. Terwijl ze evengoed kunnen denken dat het vast moeilijk wandelen is met drie. Dat honden aan de leiband zich nu eenmaal bedreigd voelen.

Als ik word aangestaard omdat ik met drie honden aan het wandelen ben, dan denk ik dat ze me marginaal vinden omdat ik drie honden heb. Terwijl ze misschien gewoon kijken omdat het drie mooie honden zijn of dat ze flink meewandelen want die opmerking krijg ik ook vaak.

Als iemand geen ‘salut’ of ‘hallo’ zegt of stil is, dan denk ik meteen dat ik iets verkeerd gedaan heb of dat ze me te min vinden. Terwijl ze misschien gewoon gehaast waren, er persoonlijke problemen spelen, ze stress hebben of met hun gedachten ergens anders zitten.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Als ik 10 complimentjes krijg en 1 iemand geeft kritiek, dan blijft dat ene negatieve hangen. Terwijl ik me zou moeten focussen op de 10 complimentjes.

Wat ik ook moet  leren is dat niet iedereen me leuk hoeft te vinden. Want ik vind ook niet iedereen even leuk.

Hoe gaan jullie om met het oordeel van anderen?

27 gedachten over “Menselijk oordeel

  1. Mel

    Dit is erg herkenbaar voor mij. Eigenlijk maak je je op zo’n moment een (negatief) verhaal wijs dat in 99% van de gevallen niet eens correct is. Ik probeer mij er bewust van te zijn als er zo’n gedachten in mij opkomen en dan de andere opties te overlopen (zoals jij hier ook doet). Het is een kwestie van mezelf te betrappen als ik weer eens ga “doemdenken”. Zo denk ik altijd dat mensen mij te stil vinden. Maar laatst hoorde ik dat iemand het interpreteerde dat ik een heel zelfstandig persoon ben – zo wil ik wél gezien worden 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Samaja

    O dit is zo herkenbaar! Al is het bij mij nogal dubbel. Wat uiterlijkheden betreft, ben ik er zeer gevoelig aan. Maar als het gaat om dingen doen, dan ga ik gewoon mijn eigen gang. Groepsdruk of wat mensen ervan denken werkt dan net averechts.

    Liked by 1 persoon

  3. greet

    Ook voor mij is dit herkenbaar. Het is ook bij mij heel dubbel: enerzijds doe ik vaak wel mijn eigen ding en tegelijkertijd kan ik toch heel onzeker zijn over hoe anderen mij zien.

    Like

  4. doetje

    Ik had het er onlangs met een vriendin over (zou dit een vrouwelijk trekje zijn?) dat we eigenlijk al heelder verhalen in ons hoofd maken en dat daar dan later helemaal niks blijkt van te kloppen.

    Liked by 1 persoon

  5. misssexandthecity

    Ik ben hier blijkbaar een uitzondering, heb daar geen last van, als mensen kijken heb ik het vaak niet door en als ik het wel zie stel ik me er niks bij voor en bij een compliment zeg ik gewoon dank je en straal :-). Lig ook niet wakker van wat mensen van me denken, ik kan niet allemans vriend zijn, boeit me ook niet……

    Liked by 1 persoon

  6. Josie

    Ook voor mij heel herkenbaar, had de post zelf geschreven kunnen hebben. En de ene dag weegt dat zwaarder door dan de andere, sommige dagen heb ik er ook amper last van. Herkenbaarheid troef!

    Liked by 1 persoon

  7. Lize

    Dit is erg herkenbaar voor mij. Ik probeer dan wel het positieve te denken om het zo te zeggen maar dat is véél gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik probeer dan trots te zijn op mijzelf, vb. ik ben tenminste gaan wandelen want ik had even goed “lui” kunnen zijn.

    Liked by 1 persoon

  8. Evi

    Ik vind dat vaak een hele moeilijke want van nature uit ga ik ervan uit dat mensen een negatief oordeel over mij vellen. Waardoor ik begin te twijfelen aan mezelf en in (nog) negatievere gedachten terecht kom. Beetje vicieuze cirkel terwijl het vaak niet eens strookt met hoe anderen me echt zien

    Liked by 1 persoon

  9. Hilde

    De laatste jaren vind ik steeds meer manieren om daar beter mee om te gaan. Ik ben al een beetje ouder maar toch…hooggevoelig zijn is niet altijd een cadeau. Ik pak dit aan door er vooral veel (zelfhulpboeken) over te lezen en dit toe te passen in m’n eigen leven. Het heeft me alleszins al vooruit geholpen. Een boek dat ik jou in dat opzicht zeker kan aanraden, Sofie, is dit: https://regenboogbui.wordpress.com/2016/10/03/boekrecensie-puur-lichter-leven-jolijn-hendriks/ En het is inderdaad daarom niet per se altijd zo dat ‘boze blikken’ persoonlijk bedoeld zijn. Soms kan die persoon gewoon een moeilijke dag hebben gehad of zonet slechts nieuws gekregen hebben bijvoorbeeld. Maar ik herken het wel, dat gevoel 😉 .

    Liked by 1 persoon

  10. Le petit requin

    Niet makkelijk he! Ik heb het daar ook heel moeilijk mee, in die mate zelfs dat ik mijzelf op mijn vorige job zodanig onderuit haalde en in elke blik van een collega iets negatiefs zag. Toen ik dan op mijn evaluatie goede commentaar kreeg, kon ik echt niet geloven dat ze het over mij hadden… Erg he!
    Wel goed van jou dat je positieve alternatieven probeert te bedenken bij wat je evengoed ook negatief kan interpreteren! Ga ik ook eens proberen 🙂

    Like

  11. talithaheefteenblog

    Herkenbaar! Ik denk dat je nooit echt volledig neutraal kan interpreteren wat anderen zeggen/doen, omdat je eigen onzekerheden dat steeds filteren. Als je dus bang bent dat anderen je niet leuk vinden, ga je inderdaad een blik van vreemden op straat meteen interpreteren als: zie je, ze vinden mij niet leuk, ze vinden dit en dat. Het is wel erg goed dat je zelf al de mogelijke alternatieven erbij bedenkt! Dat ze evengoed kunnen kijken omdat ze vinden dat je er leuk uitziet of mooie honden hebt, etc. Als je bij dergelijke negatieve gedachten zo snel en vaak mogelijk zulke alternatieven bedenkt, kom je al een heel eind. Denk ik. Ik probeer het in ieder geval ook zo te doen. 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

