Dikke Truiendag 2017

In blogland zie ik hier en daar blogpost verschijnen over Dikke Truiendag. Aangezien ik geen nieuws volg is dit het eerste wat ik er over lees. Hilde van Regenboogbui vroeg me hoe ik aan zo’n laag verbruik van gas (en elektriciteit) kom. Dus hier een verslagje van mijn gasverbruik.

Hier is het altijd dikke truiendag, dat merkte ik aan mijn energiefactuur. Ik heb op een heel jaar tijd maar 454 kWh verbruikt aan aardgas. Het was het eerste jaar dat ik hier woonde en ik durfde de verwarming niet te hoog zetten. Ik heb dan ook wel een heel jaar koud gehad. Deze winter is het gelukkig 20 graden in huis.

Deze winter heb ik geen koud gehad doordat:
– De verwarming op 4 stond ipv op 3 (mijn verbruik zal hierdoor wat hoger liggen dan in 2016,  gemiddeld 30 kWh/week ipv 20 kWh/week)
– De ruimte verkleind werd die ik moest verwarmen. Er zijn gordijnen bevestigd tussen salon en eetplaats, waarom de ruimte de helft kleiner geworden is.
– Er hangt een gordijn voor de voordeur zodat daar wat minder tocht doorheen kan.

Hoe komt het dat mijn gasverbruik zo laag is?
– Er is geen centrale verwarming
– Ik hoef enkel de living/salon te verwarmen
– Boven mijn pyama draag ik een fleecetrui, flatterend ik weet het 😀
– In de zetel heb ik een dekentje over me
– De honden en katten zitten bij me in de zetel wat extra warm is

In de keuken en badkamer is er een elektrisch vuurtje maar dat staat enkel aan als ik in die ruimte ben én als het vriest.

Hoe gaan jullie bewust om met verwarming?

 

8 gedachten over “Dikke Truiendag 2017

  1. Samaja

    Ik probeer daar toch verstandig mee om te gaan. Op ons appartement ging dat zeer goed, maar we zaten dan ook in het middenste appartement en werden van langs alle kanten verwarmd door de buren. Nu we in ons huis wonen, moeten we een nieuw evenwicht zoeken dus dat zal even tijd vragen.

    Liked by 2 people

  2. Mel

    Waw, da’s extreem weinig! Wij letten ook op, maar zitten aan een serieus meervoud van jou. Wij verwarmen enkel de leefruimte van 45m2 (keuken-eethoek-living) tot 18°C. Verder niets – ook niet in badkamer of toilet. Is soms koud maar daar gaan we niet van dood 🙂

    Liked by 1 persoon

      1. Mel

        Het blijft toch indrukwekkend hoor! Als alles goed gaat kopen we over een aantal maand ook een klein huisje dat goed geïsoleerd is. Dat zal ook al schelen. Ik geloof niet dat onze huurwoning nu erg goed geïsoleerd is, je voelt zo de koude van de ramen afstralen – brrr!

        Liked by 1 persoon

  3. Flavie

    Wij hebben het geluk dat ons appartement ingesloten is, wij hebben onder-boven-links-rechts-buren. Sowieso letten wij erop dat we de verwarming op tijd uitzetten, een half uur tot 45 min voor we gaan slapen. Enkel de living/keuken en badkamer worden verwarmd.

    Liked by 2 people

Geef een reactie

