Boek vs Film

Nu ik de Harry Potters aan het lezen ben, bekijk ik graag de film achteraf. Zoals bij elk boek dat verfilmd is, kijk ik sowieso graag de film na het lezen van het boek. Ik ben altijd benieuwd wat ze er van gemaakt hebben, hoe het verfilmd is en wat voor verschillen er zijn.

Bij andere boeken en films kan ik het mij niet zo goed herinneren. Maar ik vind dat je bij Harry Potter heel veel informatie mist als je de films bekijkt. Er gebeurt zoveel meer in de boeken. Bij de eerste vier toch want de andere boeken heb ik nog niet gelezen. Ik zag wel dat boek 7 uit twee films bestaat, dus misschien is er daar minder verloren gegaan.

Ik vraag me ook altijd af of de films duidelijk zijn. In vergelijking met het boek, wordt er bij de film precies van het één naar het ander gesprongen. Van de hak op den tak zoals ze zeggen.

Het boek is in mijn ogen altijd veel beter dan de films, vooral omdat je zoveel mist in de film.

book_versus_movie

(deze foto heb ik op Pinterest gevonden)

Bekijken jullie graag de films wanneer je een boek goed vond? Wat vinden jullie van verfilmingen? 

10 gedachten over “Boek vs Film

  1. Samaja

    De boeken bevatten zeker meer details en betere verhalen dan de film. Ergens is dat wel logisch natuurlijk. Als jij van Harry Potter enkel de films gezien hebt en de boeken niet las, dan mis je echt veel. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Game of Thrones. Al bevatten die boeken zodanig veel details en subplots dat ik de eenvoudigere afleveringen wel kon appreciëren ;-).

    Liked by 1 persoon

  2. Lize

    Ik heb tot nu toe alleen nog maar de films gezien van Harry Potter (en ooit eens de eerste 2 of 3 boeken gelezen) dus moet ik van mijn zus nu alle boeken lezen 😉
    Meestal kijk ik niet naar de film als ik het boek ooit al gelezen heb.

    Liked by 1 persoon

  3. Mel

    Ik las de eerste paar boeken van Harry Potter (voordat er verfilmingen waren zelfs), jaren later zag ik de films. Da’s eigenlijk de enige keer dat ik eerst een boek las en daarna de verfilming zag. Maar ik was wel teleurgesteld want iedereen zag er zo anders uit dan in mijn hoofd :-p

    Liked by 1 persoon

    1. Le petit requin

      Haha, dat is bij mij de reden dat ik de HP-films niet wil zien. Gewoon al de affiche van de eerste film, verpeste compleet het beeld dat ik had van de personages!
      Al ben ik normaal niet zo streng; als ik weet dat een film gebaseerd is op een boek, ga ik dat wel eerst proberen lezen, maar vb. bij Game of Thrones ben ik gestart met de serie eb weet ik niet of ik de boeken eigenlijk wel ooit ga lezen. En bij The exorcist las ik eerst het boek, bekeek daarna de film en vond ze allebei de moeite 🙂

      Liked by 2 people

Geef een reactie

