Hoe het gaat met mijn smartphone-verslaving?

Op twitter las ik bij Dina van de blog Dinastie dat ze een app gebruikt om haar smartphone gebruik bij te houden. Ik was meteen enthousiast en was nieuwsgierig naar mijn eigen verslaving.

Bij Puur Suzanne las ik dat mensen, volgens een Brits marktonderzoek, per dag gemiddeld 221 keer hun telefoon checken! 221 keer!!

Wel ik moet zeggen bij mij valt dat reuze mee. Ik vind mezelf verslaafd maar ik zit geen hele dag naar het schermpje te staren. Op de trein lees ik en zit mijn GSM in mijn tas. Ik kan gerust een sms lezen en later antwoorden.

De app RealizD houdt bij hoeveel keer je je telefoon checkt en hoelang. Je kunt op een tijdslijn zien hoe het verdeeld werd over een dag. Eén vakje telt voor 5 minuten. Wanneer je niet naar je gsm keek, dan is het vakje blauw. De andere vakjes zijn oranje. Hoe donkerder het vakje, hoe langer je op je gsm bezig was.

Ik zit ongeveer 1 uur per dag op mijn gsm te kijken. En ik neem ongeveer 20 keer mijn gsm vast op een dag. 20 x is toch al een pak minder dan de gemiddelde 221 keer. Gisteren was dat een heel pak langer omdat ik met iemand aan het chatten was. En zondag heb ik mijn gps gebruikt en dan blijft hij ook de minuten registeren als gsm-gebruik.

De app motiveert me echt wel om minder te kijken. Ik heb zelfs 3 verslavende apps verwijderd. Dus geen instagram, snapchat en twitter meer. Sinds facebook geblokkeerd is, lees ik meer in een boek. Terwijl ik vroeger wel een uur aan een stuk op mijn gsm zat te staren. Facebook, twitter, instagram, snapchat, mail, facebook, instagram, facebook, whatsapp-berichtje,…

Benieuwd hoelang ik het volhoud.

15 gedachten over “Hoe het gaat met mijn smartphone-verslaving?

      1. Mel

        Status na 5 dagen: gemiddeld 18 unlocks en 40 minuten per dag. Meer dan verwacht, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik mijn gsm gebruik als wekker, timer (als ik kook), om podcasts te luisteren… En nu vliegt die app er weer af, want ik hou van ’n opgeruimde gsm met zo min mogelijk apps 🙂

        Liked by 1 persoon

  1. Lize

    Leuk dat je het kan bijhouden hoe vaak en hoelang je op je smartphone bezig bent.
    Ik heb een nieuwe smartphone gekocht in de Aldi en kan er niet veel mee dus probeer wat af te kicken maar Facebook en Instagram staan er nog op en dat is wel verslavend!

    Liked by 1 persoon

  2. Kris10

    Vind van mezelf dat mijn smartphonegebruik dik meevalt. Zit de helft van de tijd gewoon in mijn handtas, geluid staat altijd uit dus ik hoor het niet eens als je mij belt :p Mijn moeder belt standaard naar mijn vriend als ze mij wil spreken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

