Verbeelding Bookchallenge 2016 (+bonus): eindstand!

Mijn 2 challenges heb ik gisteren afgerond. Ik ben eigenlijk best wel trots. Want!! Ik heb 3 puntjes van de 55 niet kunnen afstrepen. Ik heb veel puntjes gecombineerd, want 55 boeken lezen is voor mij niet echt haalbaar. Het was heftig om twee challenges te doen, maar de boekenbingo heb ik maar mooi afgewerkt! Hoera voor mezelf.

Zeik – Herman Brusselmans
Een detecive. Velen vinden dit een zeer slecht boek van hem maar ik vond het eigenlijk wel grappig. Ik hou enorm van zijn humor. In dit boek was de humor echt absurd maar ik vond het echt leuk om te lezen.

Lichter Leven – Fidessa Docters-van Leeuwen & Kirstin Hanssen
Een boek over spiritualiteit, ik vond het zeer luchtig en licht geschreven.

Mr Foe en Mrs Barton – J.M. Coetzee
Ik wou zeer graag eens boek lezen van hem en toen ik de boeken kon krijgen van Haaike, was ik meteen enthousiast. Maar ik heb het boek helaas niet graag gelezen. Ik vond zijn stijl nogal saai 😦 Ik vind dat wel wat sneu omdat ik ze gekregen heb. Ik kon er gelukkig wel veel puntjes mee afvinken: een boek van een schrijver met Afrikaanse roots, een hervertelling van een sprookje (het gaat over Robinson Crusoë, ik weet eigenlijk niet of dat een echt sprookje is, maar bon), een boek gekregen van een andere deelnemer van de VBC, een boek dat zich afspeelt in een ver, ver verleden, een boek van een Nobelprijswinnaar.

De Ochtendgave – A.F.Th. Van der Heijden
Eén van mijn favoriete schrijvers, ik hou van zijn zwarte humor. In dit boek kwam zijn humor niet echt aan bod. Het is een historische roman en van mijn favoriete schrijver dus win-win want ik hou van historische verhalen. Het zou ook kunnen tellen voor puntje 25 van de VBC maar ik heb dit boek gelezen voor puntje 18, namelijk een auteur ouder dan 65 en hij was net 65 op het moment dat hij het boek schreef.

Passie & Liefde – Isabel Allende
In de Happinez zat eens een kortverhalenbundeltje van deze schrijfster. Hiermee kon ik een paar puntjes afstrepen, namelijk schrijfster met Latijns-Amerikaanse roots én een kortverhalenbundel. Het was niet echt mijn ding. Ik lees niet zo graag vertalingen en ik vond de verhalen er soms een beetje over.

Blauwe Maandagen – Arnon Grunberg
Dit kon tellen voor het puntje een auteur jonger dan 25 jaar. Hij was 23 jaar toen hij het boek schreef. Respect! Het was een goed boek en dat op zo’n jonge leeftijd. Het gaat over zijn eerste liefde en betaalde liefde. Het was het derde boek dat ik van hem las en ik lees hem wel graag.

Geliefde Ramp – Anja Meulenbelt
Hierin spelen haar katten de hoofdrol. Dit kon dus tellen voor de puntjes niet-menselijk hoofdpersonage én het puntje een boek dat al lang ongelezen in je kast staat. Ik heb het boek ooit gekregen van een vriendin maar nooit gelezen, dus bij deze kwam het er dan toch van. Dit boek is zelf mee verhuisd naar Spanje én terug!

Ik heb me lief en alles om me heen – Fidessa Docters-van Leeuwen & Kirstin Hanssen
Een boek dat ik kocht in 2015, allez eigenlijk gekregen van mijn moeder.

Mijn haat krijgen jullie niet – Antoine Leiris
Een boek over de actualiteit. Een boek over een man die zijn vrouw verliest in een aanslag. Aangrijpend!

De Griezels – Roald Dahl
Amusant boekje, een boek voor kinderen maar dat moet ook eens kunnen 🙂

De Zwarte Brug – Erik Vlaminck
Dit boek heb ook heel graag gelezen. Zijn boeken lezen heel vlot met een nodige portie humor. Het was weer een boek waarin verschillende generaties aan bod komen (een tip voor de VBC 2017 waarin je o.a. een boek moet lezen waar verschillende generaties aan bod komen)

07-bookchallenge

Verbeelding Bookchallenge 2016

  1. Een boek dat meer dan 600 pagina’s telt: Hugo Claus, Het verdriet van België.
  2. Een horror boek
  3. Een detective: Herman Brusselmans, Zeik
  4. Een klassieker: Hugo Claus, Het verdriet van België.
  5. Een humoristisch boek: Herman Brusselmans, Zijn er kanalen in Aalst?
  6. Een briefroman (een boek geschreven in brieven of e-mails): Marcella Baete & Diane Broeckhoven, Voor altijd de jouwe.
  7. Een debuut (het eerste boek van de auteur in kwestie): Erik Vlaminck, Quatertemperdagen.
  8. Een boek waarin familie centraal staat: Erik Vlaminck, Quatertemperdagen.
  9. Een boek waarin geestelijke gezondheid centraal staat: Lize Spit, Het Smelt.
  10. Een boek waarin de dood centraal staat:  Erik Vlaminck, Miranda van Frituur Miranda.
  11. Een boek waarin geloof/spiritualiteit centraal staat: Fidessa Docters-van Leeuwen & Kirstin Hanssen, Lichter Leven
  12. Een boek waarin eten centraal staat: 100% suikervrij van Carola van Bemmelen.
  13. Een stiekem-wil-ik-niet-dat-iemand-weet-dat-ik-dit-boek-heb-gelezen-boek (van zelfhulpboeken tot stationsromannetjes): JK Rowling, Harry Potter & de geheime kamer.
  14. Een boek geschreven door een auteur met Afrikaanse roots: J.M Coetzee, Mr Foe & Mrs Barton
  15. Een boek geschreven door een auteur met Aziatische roots: Hiromi Kawakami, de tas van leraar.
  16. Een boek geschreven door een auteur met Latijns-Amerikaanse roots: Isabel Allende, Passie & Liefde
  17. Een hervertelling van een bekend sprookje: J.M Coetzee, Mr Foe & Mrs Barton
  18. Een boek geschreven door een auteur toen hij/zij al boven de 65 was: A.F.Th. Van der Heijden, de ochtendgave
  19. Een boek geschreven door een auteur toen hij/zij jonger was dan 25: Arnon Grunberg, Blauwe Maandagen
  20. Een boek geschreven door een auteur die dezelfde voornaam heeft als jij
  21. Een boek waarin het hoofdpersonage holebi is: Leen Van Hulst, Melk & Sneeuw.
  22. Een boek waarin het hoofdpersonage een kind jonger dan 12 is: JK Rowling, Harry Potter en de geheime kamer.
  23. Een boek waarin het hoofdpersonage geen mens is: Anja Meulenbelt, geliefde ramp
  24. Een boek dat zich afspeelt in de toekomst
  25. Een boek dat zich afspeelt in een ver, ver verleden (hoe verder, hoe beter!): J.M Coetzee, Mr Foe & Mrs Barton
  26. Een boek dat springt tussen verschillende tijdsperiodes (heden en verleden, verleden en toekomst, heden en toekomst, verleden en nog verder verleden…):
    Erik Vlaminck, Suikerspin.
  27. Een boek dat zich in de dichtstbijzijnde Vlaamse stad afspeelt: Herman Brusselmans, Zeik
  28. Een boek dat je in 2015 kocht en dat nog steeds ongelezen in de boekenkast staat: Fidessa Docters & Kirstin Hanssen, Ik heb me lief en alles om me heen
  29. Een boek van een auteur waarvan je in 2015 al iets las: JK Rowling, Harry Potter & de geheime kamer
  30. Een boek dat een andere deelnemer van de Verbeelding Book Challenge je heeft gegeven: J.M Coetzee, Mr Foe & Mrs Barton

De Boekenbingo van Iedereen Leest.

1. Een boek van een nog levende, Vlaamse auteur: Erik Vlaminck, Quatertemperdagen.
2. Een boek waarin het sneeuwt: Leen Van Hulst, Melk en sneeuw.
3. Een detective
4. Een boek met minder dan pagina’s: Erik Vlaminck, Miranda van frituur Miranda.
5. Een debuut: Erik Vlaminck, Quatertemperdagen
6. Een roman geschreven door een vrouw:  Hiromi Kawakami, de tas van de leraar.
7. Een non-fictieboek over de actualiteit: Antoine Leiris, mijn haat krijgen jullie niet
8. Een boek geschreven door iemand uit of zich afspelend in Afrika: J.M Coetzee, Mr Foe & Mrs Barton
9. Een prentenboek van een Vlaamse illustrator: Leen van Hulst, Melk en sneeuw.
10. Een vertaald boek dat niet uit het Engels vertaald werd: Marcella Baete en Diane Broeckhoven, voor altijd de jouwe
11. Een boek uit de literaire canon (zie www.literairecanon.be): Hugo Claus, het verdriet van België.
12. Een boek met een titel die slechts uit één woord bestaat:  Erik Vlaminck, Quatertemperdagen
13. Een boek met een niet-menselijke hoofdpersoon: Anja Meulenbelt, Geliefde ramp
14. Een boek van Roald Dahl (want is het Roald Dahl-jaar!): Roald Dahl, de griezels
15. Een boek van een auteur uit het voormalige Oostblok: Alicja Gescinska, een soort van liefde.
16. Een boek met een lelijke kaft: Herman Brusselmans, Zijn er kanalen in Aalst? (ik kwam tot het besef dat ik dit boek toch kon laten meetellen, ik las het in een uitgave waarvan de kaft niet echt mooi te noemen is)
17. Een boek van een Nobelprijswinnaar: J.M Coetzee, Mr Foe & Mrs Barton
18. Een verfilmd boek waarvan je de film nog niet hebt gezien:
JK Rowling, Harry Potter en de geheime kamer.
19. Een graphic novel: Leen Van Hulst, Melk en sneeuw
20. Een boek dat al lang ongelezen in je kast staat: Anja Meulenbelt, geliefde ramp
21. Een poëziebundel: Bart Moeyaert, Gedichten voor gelukkige mensen.
22. Een boek met een blauwe cover: Hiromi Kawakami, De tas van de leraar.
23. Een kortverhalenbundel: Isabel Allende, passie en liefde
24. Een jeugdboek: JK Rowling, Harry Potter en de geheime kamer.
25. Een boek dat in 2016 verschijnt: Erik Vlaminck, de zwarte brug

Eindstand: 52/55

14 gedachten over “Verbeelding Bookchallenge 2016 (+bonus): eindstand!

  1. Pingback: Leeskriebels – Meanderen

  2. Le petit requin

    Straf dat je zoveel hebt kunnen afvinken! En ja, je combineert wel, maar ’t zijn wel 55 puntjes, zot! 😉

    Jammer dat de Coetzee niet zo goed meeviel (al maakt dat toch helemaal niet uit of dat nu bij een gekregen of een zelfgekocht boek is 😉 ). Dat boek van hem heb ik nog niet gelezen, maar we hebben het ondertussen wel in het Engels in de kast staan; ben dus benieuwd of ik hetzelfde gevoel ga hebben als jij of dat ik het even straf ga vinden als Disgrace.

    Bedankt voor de A.F.Th. Van der Heijden-tip! Ik las enkel nog maar Tonio van hem, maar dat vond ik heel erg de moeite; ’t is de moment dus om nog eens iets van hem te lezen 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. loesjezaakjes Berichtauteur

      Ik heb nog een boek van Coetzee dus misschien bevalt dat me wel. Ik ben alvast benieuwd wat jij van Mr. Foe & Mrs. Barton vindt. En van A.F.Th. Van der Heijden 🙂 Ik heb 1 deel van de Tandeloze tijd gelezen en ik hou daar van zijn zwarte humor.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

