Fakebook

Facebook, ik heb er een haat-liefde-relatie mee. De laatste periode heb ik er over getwijfeld om mijn account te verwijderen. Maar dat is dan weer zo definitief. Je kunt ook je account stopzetten zonder te verwijderen. Dat deed ik dan ook, voor moest ik me bedenken. Maar dat hield ik welgeteld een halve dag vol.

Waarom haat?
Omdat iedereen er gelukkig uitziet op facebook. Nu ik gun natuurlijk iedereen zijn geluk, zeker weten. Maar niet iedereen is constant happy en blij. En als je dan facebook opent en je ziet al die leuke dingen staan bij iedereen terwijl je jezelf rot voelt, dan ga je je nog slechter voelen.

Ergens kan ik het relativeren. Want zelf zet ook ik alleen leuke dingen op facebook, voornamelijk foto’s dan. Nu komt het precies over alsof ik ongelukkig ben, wat dus niet het geval is. Vaak is het zo dat koppels die ‘mijn lieveke dit, mijn lieveke dat’ op facebook zwieren. Ook de koppels zijn die het vaakst ruzie hebben. Ik wil er maar mee zeggen dat het de realiteit helemaal niet weergeeft. Enkel een glimp van de leuke, mooie momenten.

Waarom liefde?
Het is gewoon leuk om mensen te volgen die je vaak of minder vaak ziet. Sommige zetten er grappige dingen of reacties op. Facebook gebruik ik ook als communicatiemiddel. Ik volg een aantal interessante groepen.

Om wat minder op facebook te vertoeven heb ik gekozen om bijna alle pagina’s niet meer weer te geven. Zo zie ik alleen nog de vrienden.

Soms is het grappig, want je kan iets interpreteren zoals je zelf wilt. Bijvoorbeeld ik post een liedje ‘Need your love’ van Trixie Whitley maar dat kan van alles betekenen. Dat ik nood heb aan iemands liefde, dat ik een lief wil, dat ik iemand mis… Maar eigenlijk vond ik het gewoon een mooi liedje dat ik wilde delen. Niet meer, niet minder.

En wat vinden jullie: facebook houden of er toch maar mee kappen?

28 gedachten over “Fakebook

  1. Wendy

    Ik heb daar ook al vaak over getwijfeld, maar is idd handig als communicatiemiddel.
    En ook om op deze manier toch wat contact te hebben met diegene die we niet meer zo vaak zien. Dus wat mij betreft: houden!

    Liked by 1 persoon

  2. Falderie

    Ik vind Facebook echt geweldig. Het is zo’n gemakkelijke manier om met iedereen contact te houden. En natuurlijk is het maar Facebook. In de loop der jaren heb ik wel geleerd wat je beter wel of niet deelt op Facebook…

    Liked by 1 persoon

  3. Manuela

    Voor mij het is contact te hebben met mijn vrienden in de hele wereld. Het is een beetje…alsof mijn vrienden dichter bij mij zijn. (and excuse my Dutch, at least I tried)

    Liked by 1 persoon

  4. Mel

    Sinds 2 jaar ben ik van Facebook af (vroeger was ik enthousiast gebruiker) en zou nooit meer terug willen! Ik heb ook lang getwijfeld en bleef er op om de redenen die ik hier ook lees: contact houden, vrienden overal ter wereld, makkelijk, enz. Maar echte vriendschappen blijven bestaan, ook zonder FB. En andere vriendschappen verwateren, but that’s life – die contacten kunstmatig in leven houden via FB is zonde van tijd en energie heb ik gemerkt. Ik ben gestart met een 2-maand durende FB-sabbat. Beviel mij zo dat ik nooit meer terug ging. Ik raad het iedereen die twijfelt aan!

    Liked by 2 people

      1. Kathleen

        Tuurlijk mis ik wel een hoop dingen, maar onlangs kwam er een vriend op bezoek die ik al twee jaar niet gezien had, en het was zo fijn om gewoon te kunnen bijpraten zonder al die “sneak-previews” via facebook te hebben gehad 😉

        Liked by 1 persoon

  5. Le petit requin

    Ik heb net zoals Kathleen mijn facebookprofiel opgezegd en een jaar later ben ik daar nog altijd heel blij mee! Het enige dat mij af en toe nog op facebook brengt, is wanneer ik gegevens van vb. een restaurant wil en die enkel een faceboopagina hebben (wreed lastig vind ik dat, want in Zwitserland kan ik wél nog op zo’n pagina’s, maar in België door de veranderde privacyrechten niet meer). Maar wat vb. updates van vrienden betreft: die van vrienden van vroeger, die ik toch nooit meer hoor of zie, mis ik helemaal niet en die van vrienden van nu, die hoor ik gewoon in het echt 🙂
    In jouw geval zou ik gewoon afwegen wat het meeste doorweegt: het plezier van contact kunnen hebben met je vrienden of de lastigheid op momenten dat je je minder goed voelt. Misschien kan je toch proberen je account definitief verwijderen en als je het dan toch mist, houd niets je tegen een nieuwe aan te maken, niet?

    Liked by 1 persoon

  6. Sheila @ beineffable.com

    Bij facebook moet je maar denken dat het merendeel natuurlijk alleen de vrolijke foto’s plaatst. En dat is ergens ook logisch, want ook in een eigen foto album word je liever herinnerd aan leuke momenten. Maar het is maar een gedeelte realiteit natuurlijk. Iedereen weet dat make-up uitloopt (en dat je echt niet altijd er zo perfect bij loopt), dat baby’s ook over je heen kunnen kotsen (maar die foto’s worden weinig geplaatst) en ga zo maar door. Ik neem veel foto’s met een korreltje zout, met name als ik iemand persoonlijk niet goed genoeg ken. Ik let meer op gezichten. Een open blik zegt veel meer over iemand, dan wat die nou aan heeft.

    Facebook vind ik persoonlijk super fijn om in contact te blijven met buitenlandse vrienden. Ik accepteer daarom ook alleen mensen die ik echt ken. Dat scheelt al.

    Liked by 1 persoon

  7. Evi

    Ik heb er ook wel een haat-liefde verhouding mee al hou ik mijn account voorlopig wel. Al was het maar omdat het uiteindelijk wel een handige tool is om op de hoogte te blijven van een aantal dingen en om dingen op te zoeken. Vriendschapsverzoeken daar ben ik dan wel heel selectief in.

    Liked by 1 persoon

      1. Mel

        Dat vind ik net een nadeel aan FB: je maakt een bewuste selectie ‘Die laat ik toe, die niet.’ In het echte leven gebeurt dat allemaal organisch, terwijl op FB je een vriendschaps-curator wordt en de spontaniteit van komende en gaande vriendschappen volledig verdwijnt…

        Liked by 1 persoon

  8. Denise

    Ikzelf had mijn facebook account helemaal verwijdert. Ik werd gek van al die berichten. Van alle negatieve berichten (nieuws). Eigenlijk deed ik daarnaast nooit wat met facebook dan alleen maar berichten kijken van anderen. Toen op een gegeven moment ik erachter kwam dat ik constant aan facebook opende uit verveling, wist ik dat ik ermee moest stoppen. In het begin erg moeilijk, maar tot nu toe geen spijt van gehad. 🙂 Succes met het kiezen van de juiste oplossing.

    Liked by 1 persoon

  9. Hilde

    Persoonlijk heb ik het daar ook moeilijk mee, alles is mooi, alles is goed op Fakebook (zo noem ik het ook vaak). Dat draait al eens een rad voor de ogen van hen die het minder goed hebben. Niet iedereen heeft dezelfde middelen enz… Daar wordt vaak niet bij stil gestaan. Ik heb al enkele keren gedacht om ermee te kappen, met Fakebook wat m’n privé FB betreft. Als pagina bij een blog vind ik het wel oké, dat is ook veel minder persoonlijk. Ik ben nu in zo’n overgangsfase wat die privé FB betreft: ik bekijk het af en toe eens en volg steeds minder mensen daarop. Ik heb meer aan ‘echt’ contact en dan zeker met mensen die ik al jaren ken of mensen die ik graag beter wil leren kennen ;-).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

