40 Dagen zonder…

Dit jaar is er in de vastenperiode weer de actie ‘Dagen zonder vlees‘. Hierbij worden de mensen uitgedaagd om 40 dagen lang geen vlees, vis of kip te eten. Het is om de mensen bewust te maken dat vlees één van de hoofdoorzaken is dat het klimaat zo in de war is.

Degene die me kennen weten dat ik al jaren geen vlees meer eet. Al 18 jaar eet ik geen dieren meer *trots* Ik geef toe, in het begin heb ik wel eens gezeurd dan kon ik dat ene schelletje salami niet laten liggen. Maar achteraf voelde ik me dan zo schuldig dat het bij die paar keer gebleven is en dat ik toen nooit geen vlees meer gegeten heb. En ooit heb ik eens per ongeluk vlees gegeten…

Als vegetariër kun je ook meedoen, je kunt kiezen uit 3 verschillende opties:

  • seizoensgroenten en -fruit eten, dat doe ik eigenlijk sowieso al. Want ik heb een groentenpakket van de Wassende Maand en dat zijn biologische groenten van het seizoen.
  • geen eten weggooien, ook dit doe ik al. Ik eet alles netjes op of ik geef het aan de hondjes.
  • geen eten uit wegwerpverpakking. Ok, dit kan beter. Maar dit is zooo moeilijk omdat alles verpakt is in de winkels. Ik heb wel herbruikbare zakjes voor groenten. Ik ga hier wel aandacht voor hebben.

Vorig jaar heb ik 40 dagen geen alcohol gedronken. Hier kun je lezen hoe ik het er vanaf gebracht heb. Dit jaar ga ik voor de 40 dagen vegan. Ik ga proberen om 40 dagen lang veganistisch te eten, dit houdt in dat ik geen zuivel, eieren, honing,… eet. Kortom niks consumeren dat afkomstig is van een dier. Ik wil sinds ik terug ben van Spanje veganistisch eten maar door alle veranderingen ben ik daar maar niet in geslaagd. Dan kocht toch maar dat broodje kaas omdat het snel moest gaan en ik geen alternatief had. Thuis eet ik sowieso al veganistisch. Ik vind het sociaal ook moeilijker om veganistisch te eten. Maar ik ga er voor!

Wie doet er nog mee aan 40 dagen zonder vlees?

19 gedachten over “40 Dagen zonder…

  1. Hilde

    Seizoensgebonden fruit en groenten koop ik sowieso al meestal. Idem voor restjes: die kan ik altijd wel ergens in kwijt. Ik ben een alleseter, dus 40 dagen zonder vlees zal me niet lukken. Maar ik eet wel heel afwisselend: vlees/vis/gevogelte/veggie met een gezonde afwisseling daartussen. Anderzijds ben ik ook wel bewust bezig met het milieu, op allerlei manieren eigenlijk. Elk beetje helpt. 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Lien

    Ik heb al 356 dagen (of meer zelfs, de tel kwijt toen) zonder nieuwe kledij of schoenen kopen achter de rug. Ik heb ook al 356 dagen of meer (ook toen de tijd kwijt) zonder suiker, maar dan echt volledig zonder suiker. Ik eet praktisch geen vlees (behalve bij gasten) en ik eet slechts 2 dagen op de week vis. Ik eet enkel groenten van “hier” als in “belgië” (boeren of lokaal hebben we hier helaas niet). Ik consuminder en koop eigenlijk bijna nooit iets nieuw van meubels. Als ik iets nodig heb, krijg ik het meestal via 2de hands. Dus ik ben eigenlijk ook wel best tevreden. 1 dochter, 1 zoon, 1 schoondochter en 1 schoonzoon zijn al jaren volledig vegetarisch. Als ik kook is het dan ook vegetarisch natuurlijk, best gemakkelijk! Maar vegan, daar beginnen we niet aan…nee : ik wil héél veel missen of beter gezegd : ik heb héél veel echt niet nodig maar kaas is toch wel iets wat ik echt wil blijven eten. Altijd 🙂 Ahja, en alcohol, drink ik al 17 jaar niet meer (allergisch geworden sinds laatste zwangerschap) en dat mis ik ook absoluut niet! (ik vind het gewoon niet lekker) En als laatste niet minder belangrijk : ik “koop” enkel dieren uit een asiel 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Le petit requin

    Tof dat je er voor jezelf toch ook nog een uitdaging van maakt. Ik doe halvelings mee, in de zin dat ik er op ga proberen letten nog iets meer vegetarisch te eten dan anders, maar niet noodzakelijk alle dagen (want ook hier: sociaal ligt dat soms wat moeilijk).

    En dat van die verpakkingen in de winkel, dat is soms zo frustrerend! Want ja, wat geef je voorrang: bio of onverpakt? Want de twee spreken elkaar jammer genoeg zo vaak tegen.

    Liked by 1 persoon

  4. Sheila

    Ik ben wel begonnen om minder vlees te gaan eten. Ik heb gewoon niet de behoefte om elke dag vlees te eten. Maar als Indo, houd ik ook teveel van bepaalde gerechten om 40 dagen geen vlees te eten. Dus ik vind het prima zoals het nu doe. Met 40 dagen geen alcohol heb ik helemaal geen probleem. Ik vind het niet lekker, dus ik drink het nooit. Ik ben een thee-leut. Koffie lust ik ook niet. Dus, thee en wat vlees 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

