Gedichtendag

Jullie zagen het ongetwijfeld hier en daar al verschijnen, maar voor degene die het nog niet weten: het is vandaag gedichtendag. Ik ben niet zo’n fan van gedichten en poëzie. Toen ik een prachtig gedicht las op de blog van Fieke, dacht ik, ik moet gedichten toch eens een kans geven. Want in proza hou ik vooral van de schrijfstijl en dat is ook heel belangrijk in poëzie. Het gaat om de taal, niet om het verhaal. Ik hou meer van hoe iets geschreven is, dan van het verhaal.

Bij deze pik ik even het gedicht vanop Fieke haar blog, het is een gedicht van Bart Moeyaert. Ik vond het een zeer mooi gedicht en het smaakt naar meer. Dus als jullie tips hebben voor goeie dichters of dichtbundels, shoot!

Bekentenis

Ik mag je.
Nee, ik mag je niet.
Ik moet je. Dat bedoel ik.

Ik heb je lief.
Nee, dat heb ik niet.
Ik word je lief. Dat voel ik. 

Ik ga met jou.
Nee, ik ga niet.
Ik sta je bij. Beloof ik. 

Ben stapel op je.
Hou je vast.
Ik. Hou. Van. Je.

Geloof ik.

(uit ‘Verzamel de liefde’, bron)

 

12 gedachten over “Gedichtendag

  1. fiekefatjerietjes

    Ik vind hoe iets geschreven is ook belangrijk, maar hou minstens even veel van het verhaal. Dus een verhaal dat goed / mooi geschreven is ga ik nog tien keer liever lezen.
    Geef poëzie echt een kans, ik vind het een mooie afwisseling voor tussendoor 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Hilde

    Ik ben ook fan 🙂 omdat in een gedicht zoveel kan gezegd worden met slechts enkele woorden. De kracht van taal. Mijn grote topper is Herman De Coninck. (meer tips postte ik al eerder op eigen blog)

    Liked by 1 persoon

  3. Le petit requin

    Bart Moeyaert blijft hier een van de favorieten; dit is inderdaad een heel schoontje. En Herman De Coninck nog veel meer, die heeft mij “bekeerd” tot poëzie.
    Oh, en Toon Tellegen en Maud Vanhauwaert… Zelf wil ik dit jaar graag eens iets van Hugo Claus als dichter lezen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

