Lezing: Kracht van Geluk

Gisteren ging ik naar een lezing over de kracht van geluk door Leo Bormans. Leo Bormans is de ambassadeur van geluk en levenskwaliteit. Hij heeft heel veel onderzoek verricht naar geluk. Hij heeft ook een aantal boeken schreven, onder andere ‘Geluk’, ‘Word Optimist’,… Zelf heb ik nog nooit een boek gelezen van hem, wel al doorbladerd. Het lijken me interessante en onderbouwde boeken.

Omdat ik hou van opdrachtjes en tips heb ik wel de Gelukskalender 2016, de Gelukskaarten en het Geluksdagboek gekocht. In de Gelukskalender krijg je elke dag een stelling en een opdracht die je op weg helpen naar een gelukkiger leven. Bij de Gelukskaarten trek je wekelijks een kaartje met twee opdrachten, een makkelijke en een moeilijke. Ik vind het op zich gewoon al plezant om daar mee bezig te zijn. En ge wordt er nog gelukkig van ook! Win-win 🙂

Onlangs zag ik reclame over de lezing van Leo Bormans en ik was wel benieuwd naar zijn lezing. Deze lezing werd gratis aangeboden door de bibliotheek van Oudenaarde. Het was een zeer toffe lezing, ik heb er van genoten van begin tot eind. Leo Bormans is een zeer vlotte spreker met gevoel voor humor. Ik heb me geen seconde verveeld én er waren zelfs opdrachtjes! En zonder dat ik een woord moest zeggen, kreeg ik het compliment empathisch te zijn van mijn onbekende partner waarmee je een opdrachtje moest doen.

Wat ik geleerd heb uit de lezing is dat ik eigenlijk al heel veel doe. Je wordt helemaal niet gelukkig van de nieuwste iPhone of die nieuwe schoenen. Je wordt ook niet gelukkig van elke week naar feestjes te gaan. Nee, je wordt gelukkig van mensen om je heen, minder spullen en de kleine alledaagse dingen.

De boeken, de lezing en de geluksopdrachten zijn zeker de moeite waard! Ik heb dit blogje helemaal vrijwillig geschreven, omdat ik een enthousiaste fan ben! Ik krijg nietsnie om dit te schrijven.

Kenden jullie de boeken over geluk al? En wat doen jullie om gelukkig te zijn?

8 gedachten over “Lezing: Kracht van Geluk

  1. gerhildemaakt

    Mijn broer is samengeweest met Leo Bormans zijn dochter. 🙂 Ik heb nog niets van hem gelezen, maar ik merk wel dat mijn tweewekelijkse rubriek ‘Count your blessings’ ervoor zorgt dat ik meer stilsta bij mijn kleine gelukjes.

    Liked by 1 persoon

  2. Jef P.

    Dag Loesje,
    Wat ik doe om gelukkig te worden?
    Wel, Loesje, het spelen van muziek… da’s voor mij geluk creëren. En zoals je schrijft, als ik dit kan delen met anderen, dan ben ik de gelukkigste mens. Ik volg volledig wat jij (of dhr Bormans) beweert: alle luxe (die ik me dan moet gaan aanschaffen, waarmee ik moet leren werken, die ik moet onderhouden,…) gaat ten koste van de tijd die ik kan besteden aan het mooiste wat er voor mij is: het voelen van klanken. Toegegeven, ik heb mijn instrument ook moeten kopen voor het verdere kosteloze geluk.
    Dàt doe ik om gelukkig te worden.

    Oh ja, en nog iets: op een winterse zondag een pannenkoek met suiker en chocoladesaus gaan eten (graag samen met anderen), ook dat doe ik wel eens om me even gelukkig te voelen. De zoete zonde!

    Goede avond,
    Jef

    Liked by 1 persoon

  3. Josie

    Ik krijg helaas de wubbes van zo’n dingen. Ik word net heel gelukkig van de nieuwste iPhone en van gaan shoppen. Ok, je moet dat ook kunnen loslaten en ik geloof ook heel erg in het kleine geluk van de zon op je gezicht tijdens een ochtendwandelingen. Maar een boek over geluk, daar zou ik zot van worden denk ik. Ik volg gewoon mijn buikgevoel, daar word ik gelukkig van.

    Liked by 1 persoon

    1. loesjezaakjes Berichtauteur

      Van de nieuwste iPhone misschien ook voor eventjes, maar dat is niet hetgene dat telt. Gelukkig word ik van shoppen niet gelukkig, ik zou fulltime moeten werken dan. Al wil ik wel een jobje bij. Het is maar wat iemand belangrijk vindt, u in de stress werken om alles te kopen of het rustig aandoen en blij zijn met klein geluk.

      Like

  4. Sabine

    Ik ken ze niet… maar ik kan me wel vinden in de beschrijving van waar je gelukkig van wordt. Ik geef weinig om dure mooie spullen, zeker dingen die niet nodig zijn. Alledaagse dingen. Buiten lopen. De zonsopkomst. Uiteten. Skypen met vriendinnen…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

