Mijn ervaringen met suikervrij eten

Suikervrij eten is een hot topic tegenwoordig. Er zijn verschillende boeken en kookboeken verschenen over dit onderwerp. Zelf heb ik het boek ‘Zonder Suiker‘ van Anne Marie Reuzenaar en ‘Zoete Zin‘ van  Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen gelezen.

De gevolgen van suiker, dit vond ik op de website van ‘Zonder Suiker’:

  • verstoorde bloedsuikerspiegel met hoofdpijn, duizeligheid, after-lunchdip,… tot gevolg
  • vitaminen- en mineralentekort
  • suikerverslaving
  • overgewicht
  • diabetes type 2
  • verminderde weerstand
  • verstoorde darmflora
  • versnelde ouderdom

De voordelen van suikervrij eten, dit vond ik op de blog Jouw Fabriek:

  • je bloedsuikerspiegel blijft beter in balans
  • je krijgt meer energie
  • je komt op je natuurlijke gewicht
  • je eet voedzamer en gezonder
  • je voelt je mentaal beter

Wat zijn nu de voordelen die IK ervaren heb. Wel, ik heb er niet zoveel van gemerkt. Er zijn veel mensen die heuse afkickverschijnselen hebben wanneer je plots stopt met het eten van suiker. Zo zijn er mensen die enorme migraine-aanvallen krijgen, dagen vermoeid zijn,… Toen ik pas gestopt was, had ik wel eens een vlaag van migraine. Maar ik weet niet of het toevallig was of dat het effectief kwam doordat ik stopte met het eten van suiker. Ik heb ook niks van verandering gemerkt in mijn energieniveau. Misschien was er wel een verschil, maar heb ik het niet gemerkt omdat het geleidelijk aan gebeurd is.

MAAR ik ben wel 6 kilo afgevallen door geen geraffineerde suiker te eten.

In het begin was het even aanpassen omdat je niet snel een diepvriespizza kunt halen in de supermarkt. In zo goed als alles dat uit de supermarkt komt en bewerkt is, zit suiker. Dus je moet alles zelf klaarmaken. Gelukkig is tomatenpuree (bijna altijd, denk ik) suikervrij. In Spanje zat er in slechts één merk tomatenpuree geen suiker. Het allermoeilijkste zijn de tussendoortjes, geen koekjes en gebakjes meer. Er is weinig te vinden zonder suiker, behalve de rijstkoeken. Gelukkig zijn er in de biowinkels hier en daar al zoetigheden te vinden met kokosbloesemsuiker. Zoals chocolade én onlangs ontdekte ik ijscrème gezoet met kokosbloesemsuiker. Hoera!! Bovendien is de ijscrème veganistisch, driewerf hoera! Er zijn ook tal van kookboekjes waar je suikervrij gebak kan maken, bijvoorbeeld ‘Zoete Zin’.

De overgang naar een suikervrij dieet is eigenlijk zeer vlot gegaan. Ik kookte alles vers en kon het best laten om geen koekjes te eten. Frisdrank dronk ik al langer niet meer of het was eens een blikje cola bij een bakje friet. Het is even wennen maar uiteindelijk viel dat goed mee met een beetje discipline. Het enige moment dat ik nog eens zin had in iets zoets, was toen ik reclame zag waar een koekje zo heerlijk werd voorgesteld. Gelukkig heb ik geen tv waardoor er niet zoveel verleidingen te zien waren.

Ik voel me zeer goed bij dit dieet, dus ik blijf bij mijn suikervrij dieet.

19 gedachten over “Mijn ervaringen met suikervrij eten

  1. pianoliedvandemaand

    Ja, suiker is de grote dikmaker… De “verzoeting” van ons voedsel is al jaren aan de gang, dit gaat van yoghurt tot chips tot ketchup. Als je de normen van de WHO zou hanteren dan kom je op 25-35g per 2000 calorieën opname. Als je dan weet dat er in een gewoon blikje cola al 39g suiker zit… De voorspelling is dat er de komende decennia nog heel veel diabetes type 2 patiënten zullen bijkomen…

    Like

  2. Sabine

    Echt heel goed! Ik probeer ook zo min mogelijk suiker te eten, met name ook omdat ik er wel iets van merk. Als ik een keer een snoep-aanval heb ofzo voel ik me daarna zeer futloos. Zonder suiker heb ik veel meer energie. Maar soms is het gewoon heel moeilijk 😦

    Liked by 1 persoon

  3. fiekefatjerietjes

    Leuk dat je het blijft volhouden! Ik heb enkele jaren geleden eens een suiker- en glutenvrij dieet moeten volgen (omdat ik toen onverklaarbare buikpijn had en de dokter vermoedde dat ik glutenintolerantie zou kunnen hebben) en ik herinner me dat ik toen heel veel hoofdpijn had. Het komt erop aan van gewoon door te zetten, na die moeilijke periode voelde ik me wel veel energieker. Maar nu heb ik precies het karakter niet meer om álle suiker te schrappen. Want als je wil stoppen met suiker, moet je echt alles ineens schrappen vind ik…

    Liked by 1 persoon

  4. Le petit requin

    Super om dit te lezen!
    En motiverend ook, al is het maar omdat ik me deels wel herken in jouw “pre-suikervrij”-profiel: veel vers koken, quasi geen frisdrank. Enkel die koekjes en snoeperijen… Dat is bijna een jaar lang heel goed gegaan, maar sinds ik weer ben beginnen werken is die foute gewoonte er terug ingeslopen. Maar in theorie kan ik het wel 🙂 Bedankt dus om twijfelaars zoals mij moed te geven!

    Liked by 1 persoon

    1. loesjezaakjes Berichtauteur

      Hihi graag gedaan… als je tips wilt, laat maar weten. Ik werk nu tijdelijk ook weer fulltime en dan eet ik wel nog suikervrij maar ik merk wel dat ik toch eens broodje ga afhalen. Terwijl ik ook weer glutenvrij wil gaan eten.

      Liked by 1 persoon

  5. estherdb

    Ooit zal ik eens proberen, zo’n suikervrij dieet. Moest ik niet zo’n chocolade- en Nutellafan zijn…
    Hoe zit het trouwens met andere suikers (zoals die in fruit), probeer je daar ook in te minderen of tel je die niet mee?

    Like

    1. loesjezaakjes Berichtauteur

      Die tel ik niet mee, omdat het natuurlijke suikers zijn. Ik drink geen fruitsap omdat de vezels er uit zijn. En je dus puur suiker drinkt. Maar met fruit op zijn geheel heb ik geen probleem 🙂

      Like

  6. Sheila @ beineffable.com

    Wat super goed van je! Het is inderdaad dat het je meer moeite kost en niet meer zomaar even iets uit de supermarkt kan halen. Ik probeer er wel op te letten, maar wil het mezelf ook niet te moeilijk maken. Want met een kleine, heb je soms even geen tijd en wil ik gewoon wél een pizza. En ik vind suiker best lekker (ook kansloos). Maar respect voor jou!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

