Verbeelding Book Challenge – update #1

Tijd voor een update. Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans stond al een tijdje op mijn to-read-lijstje, daarom heb ik die uitgekozen als historische roman. Ik ben niet zeker of die voldoet aan de eisen van een historische roman, omdat een historische roman volgens wikipedia een roman is die zich afspeelt tot en met de 17de eeuw. Oorlog en terpentijn gaat over het leven van Stefan Hertmans grootvader die geboren is in 1891 en stierf in 1981. Aangezien het vooral over de periode in zijn jeugd gaat, heb ik die laten tellen als historische roman. Als een boek zich afspeelt voor 1950 vind ik dat toch redelijk geschiedkundig. Volgens de literatuurwetenschap moet een historische roman een zekere afstand bewaren tegenover zijn verhaal. Dit is hier niet echt het geval.

Voor een fantasy-boek heb ik moeten zoeken omdat ik niet zo van dat genre hou. Bovendien bestaan de meeste fantasy-boeken uit verschillende delen en ik hou er niet van om één boek te lezen en de rest niet. Er zijn ook weinig of geen dunne fantasy-boeken, of ik heb er geen gevonden, dat kan ook. Nevelen van Avalon bestaat maar uit één deel, voor zover ik weet, en telt maar liefst 952 blz. Hiermee kan ik ook puntje één afstippen. Voor een genre dat me niet ligt, is dat een hele opoffering en het zijn dan nog eens veel te kleine lettertjes er bij.

Een poëziebundel heb ik ook al, maar de titel en schrijfster ontglippen me. Ik hoop die op één dag te kunnen lezen.

VERBEELDING BOOK CHALLENGE

1. Een boek van 500 pagina’s of meer: Nevelen van Avalon (Marion Bradley)
2. Een boek gepubliceerd in je geboortejaar
3. Een non-fictie boek
4. Een fantasyboek: Nevelen van Avalon (Marion Bradley)
5. Een sci-fi boek
6. Een graphic novel
7. Een mystery of thriller boek
8. Een romance of chicklit
9. Een boek dat gericht is op kinderen onder de 12
10. Een boek gebaseerd op waargebeurde feiten  Into the wild, Oorlog en Terpentijn (Stefan Hertmans)
11. Een historische roman: Oorlog en Terpentijn (Stefan Hertmans)
12. Een boek met prentjes
13. Een boek dat een prijs heeft gewoon (Pulitzer, Man Booker, Nobel, Gouden Uil,…)
14. Een boek dat iemand je heeft aangeraden
15. Een boek dat voor 1900 werd gepubliceerd
16. Een reeks (mag een reeks zijn die je al begonnen bent)
17. Een boek waar je gek van was als kind
18. Een boek dat je ooit begonnen bent maar nooit hebt uitgelezen
19. Een boek met een 65+ hoofdpersonage
20. Een boek dat je kan uitlezen op een dag
21. Een boek dat verfilmd werd Into the wild
22. Een boek waar een televisie reeks werd op gebaseerd
23. Een boek dat al zeer zeer zeer lang op je te lezen lijst staat
24. Een boek dat zich afspeelt in Azië
25. Een boek dat zich afspeelt in Afrika
26. Een boek dat zich afspeelt in Latijns-Amerika
27. Een boek dat zich afspeelt in Oceanië
28. Een boek in een andere taal dan dat je anders leest (Engels? Frans? Duits? Islensku?)
29. Een bundel kortverhalen
30. Een poëzie bundel

15 gedachten over “Verbeelding Book Challenge – update #1

  1. Gnoe

    Hoe lang heb je voor het lezen van die 30 boeken?? En waar heb je die challenge vandaan? Ben je nog op zoek naar tips voor bepaalde categorieën?
    Ik las Oorlog en terpentijn eerder dit jaar en reken het ook tot de historische romans. Wikipedia is geen officiële bron hoor! 😉

    Liked by 1 persoon

      1. Gnoe

        Zit je ook op goodreads of zo? Ik wil graag kijken wat voor boeken je leest/mooi vindt om een aanbeveling te kunnen doen.
        En het ligt vast aan mij maar ik zie niet wie de Challenge organiseert..?

        Liked by 1 persoon

      2. Gnoe

        Mijn bedoeling is om op GR te kijken wat voor boeken je graag leest (de 4- en 5-sterren). Mooie boeken die in Azië spelen vind ik in ieder geval:
        – The Housekeeper and the Professor (Yoko Ogawa)
        – The Samurai’s Garden (Gail Tsukiyama)
        – Women of the Silk (ook Tsukiyama)
        – De kat (Hiraide Takashi)
        – The Woman in the Dune (Kobo Abe)
        En zo kan ik nog wel even verder gaan haha.

        Liked by 1 persoon

      3. Gnoe

        O die vond ik erg mooi (door herkenning), geloof dat het mijn fav boek van vorig jaar was. Terwijl het helemaal niet zo uitgesproken is en ik me goed kan voorstellen dat sommigen het saai vinden.

        Liked by 1 persoon

  2. Josie

    Hertmans heb ik nog niks van gelezen maar lijkt me wel heel interessant.
    Op basis v welk boek vind je fantasy niet goed? Er zijn ook zoveel subgenres. Ik lees amper nog wat anders 🙂 stephen king heeft wel boeken van
    1 deeltje bijv en de boeken waarop true blood is gebaseerd kan je er ook onder rekenen 🙂
    Leuke challenge wel!! Benieuwd naar je verdere ervaringen

    Liked by 1 persoon

  3. Le petit requin

    Leuk! Oorlog en terpentijn staat hier ook in de kast, maar ’t komt er precies maar niet van om er in te beginnen. En moest ik niet al een historische roman gelezen hebben dit jaar, dan zou ik die zeker ook voor dat puntje laten meetellen hoor.

    Mists of Avalon is deel van de Avalon-serie (een zestal boeken als ik mij niet vergis), maar je kan het gerust als boek op zich lezen. Van dezelfde auteur is trouwens Stormen over Troje ook wel een aanrader vind ik: fantasy, gemengd met Griekse mythologie (en ook meer dan 500 blz).

    Voor Azië ben ik momenteel bezig in Stupeur et tremblements van Amélie Nothomb, al heb ik ook Norwegian wood van Haruki Murakami liggen als optie.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

