Eén jaar suikervrij

Vandaag eet ik één jaar suikervrij, er zijn uiteraard wel een paar uitzonderingen geweest. Suikervrij eten betekent, geen voeding eten waar geraffineerde suikers in zitten maar ook geen kunstmatige zoetstoffen. Vaak staat er op producten in grote letters ‘zonder suiker’ maar vaak worden dan chemische zoetstoffen toegevoegd zoals maltitol, aspartaam,… Zelfs stevia is niet zo gezond omdat er vanalles aan toegevoegd wordt.

Welke zoetstoffen eet ik dan wel? Eigenlijk eet ik alleen onbewerkte voeding of voeding zonder zoetstoffen. Het enige met zoetstof dat ik eet, is Lovechock en daarin zit kokosbloesemsuiker. Ik eet wel natuurlijke suikers, dus ik eet wel fruit. Maar ik drink geen fruitsap omdat de voedingsvezels afwezig zijn.

De keren dat ik wel suiker at:

  • een half éclairke omdat men die speciaal voor mij gekocht hadden
  • één bolletje ijs toen mijn ma op bezoek was in Fuerteventura
  • een gebakje die ik aangeboden kreeg in het restaurant omdat we vaste klanten waren
  • chocolade van 80% cacao omdat er een Fuerteventura bijna geen chocolade te vinden was waar geen suiker in zit

Misschien at ik nog wel eens verborgen suikers op restaurant. Maar wie niet weet, niet deert 🙂

Ohja af en toe drink ik wel eens een glas rode wijn. Alcohol zet zich om in suiker. Maar er mag geen suiker toegevoegd worden aan wijnen uit Spanje, Italië en Australië, omdat de overheid hen dat verbiedt.

12 gedachten over “Eén jaar suikervrij

  1. Galina

    Echt heel knap! Ik heb ook een hele tijd suikervrij gegeten, maar tegenwoordig mag ik af en toe best iets waar suiker in zit van mezelf. Al moet ik toegeven dat ik dat dan ook gelijk merk (snel moe) en het dan weer een tijdje laat.

    Liked by 1 persoon

      1. Galina

        Nou thuis eigenlijk nooit iets, maar als ik ergens op bezoek ben en ik krijg een toetje, dan eet ik het wel op. In een restaurant bestel ik meestal kaas, maar héél soms laat ik me verleiden door een zoet toetje.

        Ik denk niet dat we ons er teveel op focussen, ik denk dat als je geen suiker eet en dan opeens wel je bloedsuikerspiegel omhoog schiet en daarna weer net zo hard omlaag, waardoor je het extra goed voelt. Althans, dat is mijn theorie 😉

        Liked by 1 persoon

  2. Le petit requin

    Proficiat! Zot en bemoedigend tegelijk vind ik dat, dat je dat kan! 🙂
    Ik heb mij voorgenomen om dit jaar eens één maand suikervrij te eten (dringend eens te doen dus, want zo lang duurt dat jaar niet meer). Niet om daarna per se voor altijd suikervrij te blijven, maar om eens te beseffen waar er zo allemaal suiker in zit en er zo nadien toch meer op te letten.
    Want hoewel wij meestal vers koken, sluipt daar toch al eens suiker in. Een curry maak ik bijvoorbeeld vers, maar de currypasta zelf niet. En dan is zo’n maand all the way gaan misschien wel goed om te beseffen dat zelf currypasta maken nu ook niet zoveel werk is (en vermoedelijk/hopelijk lekkerder dan uit een potje).
    Benieuwd alleszins naar je vervolgbericht!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

