Uitdaging: een dagje offline

Zoals Merel van de groene meisjes zo mooi omschreef in ‘jezelf uitdagen‘, zo hou ik er ook van af en toe eens een uitdaging aan te gaan. Gewoon om te kijken of het iets voor mij is of niet. Maar ook omdat ik vind dat niet alles zo maar moet kunnen. Bovendien geniet ik des te meer als niet alles zo maar voor het rapen valt. Ik geniet bijvoorbeeld veel meer van een glas rode wijn of blauwe chimay als me dat niet dagelijks voorgeschoteld wordt.

Ik ben mijn flow weekly’s aan het inhalen die mijn moeder kocht toen ik nog in Spanje woonde. Zo was er een flow weekly met als thema ‘af en toe eens offline voor een fris hoofd’, daar stond de uitdaging in om een dag offline te gaan. Deze uitdaging vond ik iets voor mij omdat ik van mezelf vind dat ik soms te vaak op mijn smartphone kijk (vooral als ik thuis ben). Mijn laptop staat 1 of 2 uur per dag aan, dus dat kon ik makkelijk achterwege laten.

Gisteren had ik me voorgenomen om eens een dag offline te gaan. De avond ervoor had ik de wifi en het mobiel internet uitgeschakeld. Ik heb wel een uitzondering gemaakt en dat was om 17h een uurtje op whatsapp te gaan voor J. Anders kunnen we geen berichten sturen met elkaar. Het ging eigenlijk zeer vlot, het was een zeer relaxe dag.

Normaal zet ik mijn smartphone op als ik opsta en bekijk ik mails, berichten, instagram,…Ik had er totaal geen moeite mee om mijn gsm niet te checken, maar had wel soms wat ‘moeilijke’ momenten. Rond 11h werd ik wel nieuwsgierig en wou ik weten of ik een berichtje had of niet. Maar ik heb niet gekeken! *trots* Ook tijdens het lezen van een boek of tijdschrift, heb ik wel eens zin om te kijken naar berichtjes. Soms popten er ook ideeën op in mijn hoofd: ‘ah dat ga ik sturen naar J.’ Maar ik heb het niet gedaan, omdat ik vind dat je niet alles wat je te binnenschiet ook moet delen.

Eigenlijk geniet ik wel van zo’n dagje offline. Omdat het veel rustiger is als je niet constant naar je gsm wilt kijken als je een bericht hoort binnenkomen. Er staan bij mij sowieso al veel meldingen uitgeschakeld, waardoor alleen whatsapp geluid maakt als er iets binnen komt. Elke dag maak ik een planning op met dingen die ik moet/wil doen. Doordat ik tussendoor niet naar mijn smartphone keek, had ik soms kwartiertjes over in mijn planning in plaats van kwartiertjes tekort. Nog een ander voordeel is een ecologisch voordeel. Ik had tot 16h30 nog steeds een volle batterij van 100%, om 16.45 was die 1% gedaald omdat ik een oproep had.

Ik heb twee maal toch online gegaan. Eénmaal om een receptje die ik bewaard had op te zoeken in mijn favorieten. Waardoor mijn laptop aanging en skype zo ook automatisch online ging. Maar ik heb  niet gechat of gebeld. Dus dat is te verwaarlozen. Om 17h ging ik een uurtje online gaan voor J. Maar dan ook enkel whatsapp. Maar aangezien hij moest werken, heb ik whatsapp een hele avond aan laten staan. Als beloning voor een hele dag offline te zijn, vond ik dat ik uiteraard mocht chatten met J.

Hieruit besluit ik dat ik nog zo’n dagen ga inlassen, je leeft zo veel meer in de echt wereld dan achter een schermpje. Je bent je ook meer bewust van het hier en nu. Het is stressverlagend om niet constant bereikbaar te moeten zijn. En in nood kan men mij nog steeds bereiken via mijn gsm-nummer. Het is voor herhaling vatbaar!

7 gedachten over “Uitdaging: een dagje offline

  1. wiebie74

    Thuis lukt het me heel moeilijk omdat het ding altijd binnen handbereik ligt maar op vakantie hadden we niet altijd Wi-Fi en dat was eigenlijk best wel relax. Thuis ook maar eens doen, kom ik ook nog eens ergens anders aan toe…

    Liked by 1 persoon

    1. loesjezaakjes Berichtauteur

      Het is echt eens leuk om internet uit te zetten 🙂 En ik hou ook van reizen waar niet altijd wifi is. In ons huisje vorig jaar was er geen wifi, eerst baalde ik maar na tijdje vond ik het wel zalig 🙂

      Like

Geef een reactie

