Elk zijn waarheid

Deze blogpost wou ik al een hele tijd schrijven, maar ik moest me eerst concentreren op een tripje naar Fuerteventura. Van 20 juni tot en met 24 juni zou ik terug gaan naar Fuerteventura. Het was een praktische trip omdat ik mijn 3de hond en mijn 2 katten moest gaan halen. Bovendien zou ik nog wat spullen meedoen. We hadden zo weinig mogelijk meegedaan om zoveel mogelijk weer mee te kunnen nemen. Dus mijn ma en ik hadden ons valiezen gevuld met spullen voor J., zoals wat flesjes blauwe chimay, een ander donker biertje, lovechock-chocolade, kokosolie (want in Spanje is die dubbel zo duur), notenpasta (ook dubbel zo duur in Spanje),…

Het was dubbel om terug naar Fuerteventura te gaan. Het was enerzijds zeer leuk om Jelle, de katten, Tiqi en mijn vrienden daar terug te zien. Maar het was ook pijnlijk om geconfronteerd te worden met de plaats waar ik niet gelukkig was. En om te zien dat uiteindelijk alles anders uitgedraaid is dan we gehoopt hebben. Ook in België word ik daar natuurlijk aan herinnerd. Want wat gebeurd is, wis je niet zomaar even weg. Er moet in België ook van alles geregeld worden, gelukkig kan er gerekend worden op vrienden en (schoon)familie, waarvoor DANK!

En om nu tot mijn titel te komen van deze blogpost. We horen beiden zoveel verschillende meningen en visies. Iedereen heeft zijn mening over onze gemeenschappelijke beslissing, elk heeft zijn eigen waarheid hierover. Maar het allerbelangrijkste is dat J. en ik een gemeenschappelijke waarheid hebben. Er zijn veel mensen die vinden dat ik gebleven moest zijn voor J. Maar er zijn evenveel mensen die vinden dat J. mee naar België moest komen. Om de simpele reden dat liefde niet afhankelijk is van een plaats. Voor deze mensen klopt hun waarheid. Er zijn mensen die vinden dat ik moest blijven tot alles in orde was voor J., maar ook in België moet veel geregeld worden en zit ik niet zomaar op mijn lui gat te genieten van mijn ‘geluk’. Integendeel, er zijn hier ook veel moeilijke momenten. ‘Geluk’ maak je uiteindelijk zelf en is niet afhankelijk van de ander of van de omstandigheden. De omstandigheden zijn wat ze zijn en het is hoe je er zelf mee omgaat. Maar onze waarheid is dat we niks aan elkaar hebben als de ander ongelukkig is en dat speelt uiteraard ook op het gemoed van degene die wel gelukkig is. Zodat we met twee ongelukkig zijn. Ik was heel veel aan het wenen in Spanje omdat ik teveel heimwee had en teveel piekerde over een goeie job. Wat allesbehalve plezant en motiverend is voor J. Ik zou graag hebben dat J. terugkeert naar België maar ook dat is geen oplossing want ik weet dat hij hier ongelukkig zou zijn. Kiezen voor de ander zou geen oplossing zijn.

We hebben samen de beslissing genomen dat J. in Spanje blijft en ik terug zou komen naar België. En ook hebben we samen beslist dat ik al zo vroeg terug ging omdat er hier ook veel zaken geregeld moeten worden en het praktisch was dat ik al twee honden kon meenemen. Wij verwijten elkaar niks én dat is het allerbelangrijkste, wat andere mensen over het hele gebeuren denken is hun waarheid.

9 gedachten over “Elk zijn waarheid

  1. Sabine

    Heel goed om dit te schrijven! En je hebt ook helemaal gelijk: iedereen heeft zijn eigen waarheid, in alles. Hoe je moet eten, wat gezond is, wat de mooiste vakantiebestemming is, wat het beste hotel is en vooral wat je met je leven zou moeten doen. Gelukkig zijn we allemaal oud en wijs genoeg om zelf de beslissingen te maken die we voor onszelf de beste vinden, wat uiteindelijk het allerbelangrijkste is! Jullie hebben een dappere beslissing genomen en jullie eigen geluk telt, niet wat anderen daarvan vinden.

    Liked by 1 persoon

  2. Le petit requin

    Oh, dat moet een lastige beslissing geweest zijn!
    Zoals je zegt, als de ene ongelukkig is, weegt dat ook op de andere. Was bij ons ook een tijdje zo, toen ik maar geen werk vond en twijfelde of ik hier wel ooit iets ging kunnen vinden. Uiteindelijk is het wel goed gekomen, maar uiteraard was dat voor mijn vriend niet leuk om te zien dat het voor mij niet zo makkelijk was als voor hem. En dan moet je inderdaad de keuze maken die voor beiden de beste is he. Enerzijds jammer natuurlijk dat dat wil zeggen dat jij in België zit en hij in Spanje, anderzijds: als het zo werkt en jullie zo gelukkig zijn, wat doet de rest er dan inderdaad nog toe? Geniet dus vooral van je herwonnen geluk in België en van elkaar, op lange afstand en als jullie bij elkaar zijn 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

