40 dagen update #3

We zijn ondertussen aan dag 28 van het vastenproject, we zijn al vier weken goed bezig. Al zeg ik het zelf πŸ™‚

1) Dagen zonder alcohol, ik heb op dat ene feestje na geen alcohol meer gedronken! Hoera! En ik moet zeggen, ik mis het helemaal niet. Als we een pizza gaan eten, kan ik ook van de pizza genieten met een flesje agua con gas (een spatje zoals ze bij ons in Vlaanderen zeggen). Op de luchthaven vorige week kregen we een blikje Appletiser Γ©n wat blijkt er zit daar geen geraffineerde suiker in, hiephoi! Ik drink het wel met mate omdat de vitaminen waarschijnlijk niet meer aanwezig zullen zijn in de appelsap maar het is wel eens een alternatief op water.

2) Facebook werd nog steeds niet opnieuw geΓ―nstalleerd op de telefoon en ik ben er nog steeds blij mee. Ik moet zeggen het facebook-gebeuren interesseert me steeds minder. Ik bekijk zelfs niet alle nieuwe berichten in mijn nieuwsoverzicht. Ware het niet dat ik hier in Spanje woon, ik had mijn account verwijderd. Maar ik zou de messenger missen want daar heb ik met een paar close vrienden een chatgroepje. Enne het is niet dat ik geen interesse meer heb in het leven van mijn vriendin, integendeel maar als ik iets moet weten dan zal ik het geweten heb. Allez dat hoop ik althans, want mijn vrienden en familie interesseren me uiteraard wel!

3) Leefstijl en digitaal leven

a) bewuster omgaan met kledij: ik ben iemand die sowieso weinig nieuwe kledij koopt. Om de eenvoudige redenen, ik heb een hekel aan shoppen en ik vind zelden of nooit mijn goesting. Ik volg dus absoluut de mode niet. Als ik iets ‘nieuws’ koop, ben ik van plan om enkel nog biologisch geproduceerde kledij te kopen ofwel tweedehandskledij.

b) groene vingers: een tip om wat meer plantjes in huis te nemen of nieuwe planten te planten in de tuin. Of om zelf je groentjes te kweken. Uit het verleden blijkt dat ik hier niet zo’n talent in ben, ik vergeet ze namelijk water te geven. Bovendien vernielen mijn honden of katten de planten wel eens… Maar misschien toch nog eens een plantje kopen want ik hou van wat groen of bloemen in huis.

4) Aandacht voor jezelf

a) brieven schrijven: wel dat doe ik reeds, ik heb een aantal penvriendinnen en ik schrijf ook met een aantal vrienden die in BelgiΓ« wonen, want echte post is zoveel leuker πŸ™‚

b) me-time: voor mij is dat met een tasje heerlijke (pukka)thee en een stukje Lovechock wat blogjes bij lezen, of een brief schrijven in combinatie met een tasje thee. Een bad nemen vond ik ook altijd heerlijk maar nu moet ik content zijn met een douche en daar geniet ik ook wel eens van.

Extra noot: een vriendin van mijn zei, waarom moet je nog vasten je eet al geen vlees en je eet geen suiker. Eigenlijk heeft ze wel gelijk, maar ik hou zo nu en dan eens van een uitdaging en wat zelfdiscipline. Bovendien vind ik dat veel dingen zo vanzelfsprekend zijn waardoor je er niet meer van geniet. Als je elke dag rode wijn drinkt, wordt rode wijn banaal. Drink je elke dag een chimay, dan wordt dat ook een evidentie. Zelfs als je elke week een blauwe chimay drinkt, wordt dat op den duur meer een gewoonte dan een genot. Ik kijk veel meer uit naar een glas rode wijn als het echt al een hele tijd geleden is. But that’s me πŸ™‚

En hoe denken jullie over de vastenperiode?

17 gedachten over “40 dagen update #3

  1. Nachtbraker

    Facebook is bij mij een noodzakelijk kwaad… maar ik heb geen smartphone, dus de momenten dat ik niet thuis ben kan ik er zowiezo niet op πŸ™‚

    Planten vergeten water te geven… Al eens cactussen of vetplanten geprobeerd? πŸ˜‰

    Geniet, maar met mate, is zowat mijn levensmotto. Dan geniet je ook des te intenser…

    Fijn dat je jezelf af en toe eens voor een uitdaging stelt. Het doet je nadenken, en je wordt er ook kritischer door, vind ik. Goed bezig!

    Liked by 1 persoon

  2. Kathleen

    Goed bezig! Ik zit momenteel veel op Facebook omdat heel veel online cursussen een Facebook groep hebben waar je terecht kan voor vragen of waar je terecht kan om te praten met de rest van je cursusgenootjes. Ik blijf er dus nog even op, maar voor de rest kijk ik er niet veel naar om.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

