40 dagen

Tegenwoordig vind je overal moderne vastenacties, die beginnen op aswoensdag en eindigen op Pasen.

Dagen zonder vlees

Er is een actie waar bij je 40 dagen lang geen vlees mag eten, dus ook geen vis of kip. Je kan je vandaag nog inschrijven voor de actie “Dagen zonder vlees”. Op de website kun je volgen hoeveel deelnemers er zijn en wat voor effect het heeft op het milieu en je ecologische voetafdruk. Er wordt een vergelijking gemaakt met de hoeveelheid water die verbruikt wordt als je een bad neemt en met de broeikasgassen die auto’s uitstoten. Er zijn ook een aantal bekende Vlamingen die hieraan meedoen, zoals Natalia, Bart De Pauw, Herman Brusselmans,…

De vegetariërs onder ons kunnen meedoen door eens 40 dagen veganistisch te eten. Voor de leken: veganistisch eten is volledig plantaardig voedsel eten, dus geen vlees, vis, kip maar ook geen honing, melk, eieren,…

Voor wie interesse heeft om zich in te schrijven, klik hier. Als je inspiratie en receptjes wil voor vegetarisch of veganistisch eten dan kan dat op de site van Eva vzw (ethisch vegetarisch alternatief). Een rechtstreekse link naar de receptjes vind je hier.

Of je kan ook kiezen om eens 40 dagen suikervrij te eten, dus vrij van geraffineerde suikers én kunstmatige zoetstoffen.

Wanneer je meer vragen hebt over deze drie diëten, kun je me altijd een berichtje of mailtje sturen.

Op de rem

Vandaag las ik op de facebook-pagina van de CM een andere actie, waarbij je meer aandacht schenkt aan vier verschillende thema’s: voeding, beweging, aandacht voor jezelf en leefstijl & digitaal leven. Je kan je gratis inschrijven voor één of meerdere thema’s. Het thema voeding gaat vooral over gezonder eten, daarvoor kun je dus ook bovenstaande challenges (zoals ze dat tegenwoordig noemen) kiezen. Het thema beweging spreekt ook voor zich, het wil mensen bewust maken om meer te gaan bewegen. Het thema aandacht voor jezelf laat je stilstaan bij wat goed is voor jezelf, zoals op tijd ontspannen. Want dat is ook nodig en in een druk leven wordt dit nogal snel vergeten. In het vierde thema leefstijl en digitaal leven draait het vooral om slechte gewoontes te vervangen door goede gewoontes. Bijvoorbeeld facebook eens een dag uitschakelen en zo verder. Je krijgt wekelijks een mail en je mag 6 dagen in je agenda noteren waarbij je niet meedoet aan de actie.

Ik heb me ingeschreven voor twee thema’s, namelijk aandacht voor jezelf en leefstijl & digitaal leven. Vooral omdat ik van mezelf vind dat ik teveel de neiging heb om facebook en mails te checken. Al probeer ik dat de laatste dagen wat te beperken. Ik ben alvast benieuwd naar de mails die ik zal ontvangen, ik vind het wel leuk om opdrachtjes te krijgen. Ik vermoed dat het via opdrachtjes zal gaan. Als je ook interesse hebt om je in te schrijven, dan kun je doorklikken op deze link.

Wie doet er mee?

8 gedachten over “40 dagen

  1. Nachtbraker

    Succes met de CM-actie! Ik had ooit een Facebookloze periode, zelfs mijn account gedisabled en zo, maar na een tijd heb ik toch terug toegegeven… Ergens vind ik het wel leuk om op die manier “contact” te houden met mensen.

    Liked by 1 persoon

      1. Nachtbraker

        Niets vervelender dan mensen die om de 3 seconden hun GSM checken… Om die reden heb ik zelf geen smartphone, maar ik weet dat ik er op termijn ook niet aan ga kunnen ontsnappen. Bellen/sms is voorlopig genoeg voor mij 🙂

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

